Uppsala Riksteaterförening

Brittisk danshumor till hiphop-helg i Gottsunda

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 08:04 CET

Nu på lördag får Gottsunda besök av Flhip Flhop, en föreställning som hyllats internationellt för sin blandning av humor, dans, musik och teater.
– Efteråt är det dags för battles i breaking och hiphop, säger Malin Serner, producent på Gottsunda Dans & Teater.

Höstens Riksteaterturné innebär Sverigedebut för kritikerrosade Rannel Theatre Company. En grym energi och högt tempo i Flhip Flhop håller publiken engagerad från det första taktslaget till det sista - eller som de två upphovsmännen själva beskriver det: ”Everything happens on the break”.

– Uppsala behöver mer dans. Det här är en intensiv multiupplevelse som har filmats av BBC och översatts till tyska, säger Peter Källman från Uppsala Riksteaterförening.

Föreställningen rymmer allt från tunga beats till klassisk charleston, human beatboxing och disco. Matt Bailey och Joey D har turnerat med Flhip Flhop sedan hösten 2008 och hunnit med bl.a. 25 utsålda föreställningar på inflytelserika Fringe-festivalen i Edinburgh.

Höstens roligaste helg i Gottsunda
I helgen startar medarrangören Gottsunda Dans & Teater redan på fredagskvällen med Bring down the Beat för en konsert på hemmaplan. På lördag erbjuds en helkväll i hiphopens tecken:

– Snöra på dig dina snyggaste sneakers och utmana eliten på vår stora scen! Vi har proffs i juryn samt prispengar och ära i potten, utlovar Malin Serner.

>> Peter Källman: 070-6106286 (t.f. ordförande, Uppsala Riksteaterförening)
>> Malin Serner: 070-7838858 (producent, Gottsunda Dans & Teater)

Mer info
>> om Flhip Flhop på riksteatern.se
>> om Hiphop-helgen på gottsundateater.com

Bild, ljud och film

>> ladda ner högupplösta bilder via riksteatern.se
>> ladda ner film- och ljudfiler på Riksteaterns FTP

Fler föreställningar i höst

- med Uppsala Riksteaterförening som arrangör/medarrangör -

>> Rapporter # 1: Djur som dör, Reginatern 20 november
>> Dead Dogs Don´t Bark, Reginateatern 21 och 22 november
>> Cullbergbaletten: A Study of Entertainment, Uppsala stadsteater 7 december

Riksteatern är sedan 75 år världens största turnerande teater. Riksteatern producerar, arrangerar och förmedlar scenkonst. Vi är en folkrörelse som tack vare 230 ideellt arbetande teaterföreningar och 40 000 medlemmar arrangerar tusentals föreställningar över hela landet som når en publik på över 1,2 miljoner människor varje år. Riksteaterns vision är att ska skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse.