TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Brittisk varuhusjätte väljer Atlas Design

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 11:15 CEST

Expansiva slips- och accessoartillverkaren Atlas Design har blivit en kraft att räkna med i skjortbranschen. Och det är inte bara försäljningen under eget varumärke som utvecklas starkt. Företaget visar nu även framfötterna inom private labeling. Atlas Design har i tuff konkurrens valts ut som partner inom skjortor av den Brittiska varuhusjätten Debenhams.

– Ett genombrott för oss på den brittiska marknaden, säger VD Allan Ladow, som uppskattar affären till mellan 60 000 till 100 000 skjortor per månad.

Det var i mitten av nollnolltalet som Atlas Design breddade sortimentet med skjortor i syfte att minska slipsberoendet. Satsningen har blivit en succé och produktgruppen svarar idag för 20 procent av omsättningen.

– Avtalet från Debenhams innebär att vi tar över ansvaret för design och tillverkning av skjortor för kedjans eget herrvarumärke Thomas Nash. Det handlar om en av våra största affärer hittills. Debenhams driver ett 160-tal enheter runt om på de Brittiska öarna. Härutöver tillkommer ett sextiotal verksamheter som drivs på franchisebasis runt om i världen. Koncernen har ambitiösa expansionsplaner och förvärvade förra året den danska varuhuskedjan Magasin du Nord, så längre fram kan den här affären bli ännu större för oss, säger Allan Ladow.

Prioritead marknad

Storbritannien är en prioriterad marknad för Atlas Design sedan ett par år tillbaka och koncernen sysselsätter här 15 personer. Landets nedärvda konservativism och sättet kulturen avspeglar sig i folks klädesätt passar Atlas Designs koncept på ett bra sätt, menar Allan Ladow. Än så länge är företagets agerande begränsat till private labeling inom olika produktgrupper, men 2012 genomförs en kraftfull lansering av såväl varumärket Atlas Design som koncernens licensbaserade produkter.

Under 2008 gick Sjätte AP-fonden in som investerare i Atlas Design. En stor tillgång enligt Allan Ladow:
– Det kostar att växa och Sjätte AP fondens inträde har gett oss starkare muskler såväl finansiellt som managementmässigt.

Omsätter 300 miljl kr

Och växer gör det hos Atlas Design. Under högkonjunkturens 2007 omsatte företaget 218 miljoner. I år beräknas siffran överstiga 300 miljoner.
– Vi har en stark utveckling inom samtliga affärsområden, som innefattar dels varumärket Atlas Design, med egen utveckling och försäljning av slipsar, skjortor och accessoarer, dels licensförsäljning av märkena Tiger, Joop! och Bugatti, samt private labeling.
– Affären med Debenhams, som slår igenom fullt ut nästa år, innebär en ytterligare triggning av omsättningen, men också en tung referens i vårt fortsatta agerande inom private labeling på skjortmarknaden. Och det ska vi dra nytta av, säger Allan Ladow.

Atlas Design är medlem i TEKO.