LOVEFiLM

Broarna i Madison County bästa kärleksskildringen på film enligt Sveriges filmälskare

Pressmeddelande  •  2011-02-11 07:30 CET

Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, LOVEFiLM, har inför den stundande kärlekshögtiden Alla Hjärtans Dag bett sina svenska medlemmar rösta fram bästa skildringen av kärlek på film. Resultatet i omröstningen avslöjar att den förbjudna kärleken i Broarna i Madison County är en överlägsen favorit bland Sveriges filmälskare.

Filmen Broarna i Madison County från 1995 tar hem en jordskredsseger i omröstningen i konkurrens med tolv andra klassiska kärleksfilmer. Bakom urvalet av de nominerade filmerna ligger ingen mindre än LOVEFiLMs filmexpert och bloggare, Hans Wiklund. Att just Broarna i Madison County vinner tyder på att den förbjudna kärleken är tilltalande. Åtminstone på film.

”Jag är inte förvånad över valet av vinnare. Få filmer har lyckats beskriva den förbjudna kärlekens särdrag och komplikationer som Broarna i Madison County. Det är även kul att se att folk har en mer modern syn på romantik idag, där vampyrkärlek och cowboykärlek vinner över de trötta klassikernas pompösa citat och osunda förhållningssätt till cigaretter”, säger Hans Wiklund.

På andra plats återfinns den omsusade och prisbelönta Brokeback Mountain från 2005. Filmens popularitet bland LOVEFiLMs svenska medlemmar visar att regissören Ang Lee lyckas skildra den manliga och inte helt okomplicerade kärleken mellan två cowboys på ett oförglömligt sätt.

Tredjeplatsen tilldelas vampyrkärleksfilmen The Twilight Saga – Eclipse från 2010. Filmen, som baseras på Stephenie Meyers boksuccé, skildrar de tuffa utmaningar som 17-åriga Bella och bloddrickaren, tillika vampyren, Edward, tvingas utstå.

”All kärlek är fantastisk, oavsett om det handlar om förbjuden kärlek, manlig kärlek eller vampyrkärlek. Det vill vi självklart hylla så här inför Alla Hjärtans Dag. Inte bara med tanke på att vi heter LOVEFiLM, utan även för att kärleksfilm är en viktig komponent för ett fulländat Alla Hjärtans Dag-firande”, säger Sippan Hagerman, pressansvarig på LOVEFiLM.

Närmare 600 svenska LOVEFiLM medlemmar deltog i omröstningen som genomfördes på lovefilm.se. Fullständigt resultat återfinns nedan.

Bästa skildringen av kärlek på film (titel, år, typ av kärlek, andel röster)

1. Broarna i Madison County (1995) – förbjuden kärlek, 24 %
2. Brokeback Mountain (2005) – manlig kärlek, 13 %
3. The Twilight Saga – Eclipse (2010) – vampyrkärlek, 11 %
4. Borta med Vinden (1939) – traditionell kärlek, 10 %
5. When a man loves a women (1994) – problematisk kärlek, 8 %
6. Fucking Åmål (1998) – kvinnlig kärlek, 7 %
7. Den engelska patienten (1996) – kärlek på liv och död, 7 %
8. Garden State (2004) – skör kärlek, 6 %
9. En kärlekshistoria (1969) – ungdomskärlek, 5 %
10. Wild at heart (1990) – rebellisk kärlek, 4 %
11. Vicky Cristina Barcelona (2008) – passionerad kärlek, 2 %
12. Älskar dig för evigt (2002) – tragisk kärlek, 2 %
13. Mandomsprovet (1967) – rörig kärlek, 1 %

Källa: LOVEFiLM.se

Hans Wiklunds filmblogg på LOVEFiLM.se: wiklundloves.blog.lovefilm.se

För mer information:
Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM
Telefon: 070 869 33 08
Epost: sippan@lovefilm.se

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med över 1,5 miljon medlemmar i Skandinavien, Storbritannien och Tyskland. Vi erbjuder våra 50 000 svenska kunder marknadens bredaste filmutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 20 000 titlar på www.lovefilm.se, få DVD eller Blu-ray portofritt hem i brevlådan och streama film direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och vi har rötter i Brafilm och Boxman. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom