Socialdemokrater för tro och solidaritet

Broderskapsrörelsen blev Socialdemokrater för Tro och Solidaritet

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2011 15:02 CEST

När Sveriges kristna socialdemokraters förbund – Broderskapsrörelsen – idag avslutade sin 63 kongress, blev det också den sista kongressen med det klassiska namnet. Rörelsen namn kommer i fortsättningen att vara Socialdemokrater för Tro och Solidaritet, och samla svenskar ur alla religioner och trosriktningar, vars övertygelse leder dem till att politiskt vänsterengagemang.

- Vi lämnar ett inarbetat namn och en för många trygg identitet, därför att samhället och världens förändrats. Det var inte utan vånda som rörelsen tog detta modiga steg, men det togs i stor enighet och tillförsikt att i valet mellan att vara nyfiken på framtiden eller trygg i gårdagen, så behöver vi ta detta steg, säger Peter Weiderud, som omvaldes som ordförande.

Med beslutet öppnar sig den socialdemokratiska sidoorganisationen för ett brett deltagande från dagens religiösa Sverige. När rörelsen bildades för 82 år sedan bestod det troende Sverige av protestantiskt kristna – Svenska kyrkan och frikyrkorna. Idag utgör romerska katoliker, bekännande kristna ortodoxer och praktiserande muslimer, tillsammans med växande grupper också från andra världsreligioner, ungefär en tredjedel av de aktiva troende.

- Det är absolut nödvändigt för oss som gammal och klassisk svensk folkrörelse att kunna tänka nytt och bli en hemvist för dagens och morgondagens svenskar. Jag är övertygad om att detta historiska beslut kommer att berika oss själva, vårt parti och svenskt politiskt liv, genom att ge en ökad röst till erfarenheter och perspektiv som under lång tid önskat tydligare plattformar, säger Peter Weiderud.

Lars G Linder, förbundssekreterare, presskontakt
lars@broderskap.se

Fria högupplösta bilder på våra personer och arrangemang finns på http://bildbank.broderskap.se

Vi är kristna socialdemokrater och radikala troende som glöder för fred, solidaritet och rättvisa. Vi är lite rödare, lite grönare. Läs mer om oss på http://www.broderskap.se eller på bloggen http://blogg.kristenvanster.se