Berte Museum - Livet på landet

BRÖD - en utställning om brödets historia, traditioner och hantverk

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2014 20:06 CEST

Med start på söndag 1 juni kommer Berte Museum - Livet på landet att visa utställningen BRÖD. Det är en utställning om brödets historia, traditioner och hantverk för alla brödälskare. Utställningen visas i järnvägsmagasinet på museiområdet och är vår största satsning hittills på en vandringsutställning.

Brödbakningshantverket har idag återupptäckts och blivit trendigt. En passionerad syssla för många. Att baka bröd är ett uråldrigt hantverk som sett ungefär likadant ut i alla tider och i alla kulturer. Bröd har en lång tradition och är ett hantverk från grunden där skapandet är oändligt med utgångspunkt från mjöl och vatten. Kunskapen har gått i arv från generation till generation. Utställningen handlar om detta vårt allra äldsta och mest symbolladdade livsmedel.

Utställningens textmaterial är producerat av Fredriksdal museer och trädgårdar i Helsingborg och kompletteras av våra egna föremål och texter samt inlånade föremål från Hallands konstmuseum och Hallands kulturhistoriska museum. Bröden i utställningen är bakade av Solhaga stenugnsbageri och Sturegymnasiets Restaurang och Livsmedelsprogram.

- Det känns helt rätt att visa denna utställning hos oss på Berte Museum - Livet på landet med tanke på museets grundares bakgrund som mjölnare på landets äldsta familjeföretag i drift, Berte Qvarn säger museiföreståndare Bengt Svensson.

Den 29 juli arrangerar vi dessutom vår numera traditionella ”Olofs brödbakardag”.

För affisch och mer info: http://bertemuseum.se/utstallningar.htm eller www.facebook.com/bertemuseum

Berte Museum - Livet på landet är ett nostalgimuseum med det mesta från landsbygden. Anders Stenström började av en tillfällighet att samla på jordbruksmaskiner 1992. Idag är ett helt ridhus i två våningar fullt med gamla grejer.