Cancerfonden

Bröstgalan drog in 28 miljoner till forskningen

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 09:48 CET

Bröstgalan Rosa Bandet, som sändes i TV3 den 25 oktober, blev en succé i år igen. Programledarna Renée Nyberg och Hasse Aro, en engagerad tv-publik och ett stort antal artister gjorde att Bröstgalan inbringade hela 28 miljoner kronor. Pengarna kommer att resultera i många viktiga forskningsprojekt kring bröstcancer.

– Det här är ett helt fantastiskt resultat! Vårt insamlingsmål på 20 miljoner kronor har redan överträffats, och då fortsätter ändå kampanjen hela oktober ut. Bakom varje krona ligger en massa omtanke om någon annans morgondag, och det värmer oerhört, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden.

Pengarna som samlades in under Bröstgalan är öronmärkta för bröstcancerforskning och vårdprojekt för bröstcancerpatienter. Ytterligare pengar förväntas komma in under Rosa Lördag den 29 oktober, då företag och föreningar i hela Sverige ordnar rosa aktiviteter för att samla in pengar till bröstcancerforskningen.

Tisdagkvällens gala bestod av två roliga och allvarliga timmar. Varvat med dokumentära inslag om drabbade och forskningens framsteg, underhöll bland annat Robert Wells, Charlotte Perelli och Katie Melua.

Högupplösta bilder från galan finns att hämta här

För mer information kontakta:
PG Persson, insamlingschef Cancerfonden
Tel 08-677 10 78 e-post: pg.persson@cancerfonden.se

Johan Wullt, projektledare press TV3
Tel 08- 562 023 44 e-post: johan.wullt@tv3.se

Besök cancerfonden.se/rosabandet för mer information om Rosa Bandet och bröstcancancer.