Universal Music Sweden

Teddybears släpper ny singel - Broken Heartbeat feat. Beenie Man

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2015 08:55 CEST

Stranded Rekords / Polydor Sweden

Idag släpps nya Teddybears-singeln ”Broken Heartbeat” featuring jamaicanska dancehall-legenden Beenie Man. ”Broken Heartbeat” är precis som vårens stora snackis ”What´s Your Problem? feat Baby Trish”, inspelad under bandets mytomspunna sejour i Kingston, Jamaica.

Låten drivs på av en övermäktigt catchy baslinje och Beenie Man levererar verserna med sitt patenterade blytunga flow. Att trions basist Jocke Åhlund själv sjunger lead ger också ljudväggen en ny bouquet. Texten handlar om uppbrott/saknad och hur man “ibland bara vill skita i allt och fucka upp sig”. Ett universellt tema som de flesta kan relatera till.

Teddybears började sin musikaliska bana som en punk/HC-outfit och är idag etablerade superproducenter med samarbeten med Katy Perry, Tove Lo, Iggy Pop, Madonna, Håkan Hellström och Robyn på CV:t. Bandet har också konsekvent använt sitt artisteri som en plattform att föra fram sina politiska idéer om mänskliga rättigheter, anti-rasism, feminism och veganism.

”Broken Heartbeat” kommer finnas med på ett helt nytt Teddybears album. Det ännu obetitlade albumet släpps senare i höst.

“The most important big-heads to come out of Sweden's music scene, like, ever.”  - Noisey

“Spiked with psychedelic guitars and skittering synths. Nice!” - SPIN

“Swedish grindcore-cum-stereo selector trio Teddybears is like an aural Jackson Pollock painting” - Pitchfork

Följ Teddybears på: