Coop Fastigheter AB

Bromma Blocks till final i European Shopping Centre Awards 2012

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 12:30 CET

Bromma Blocks utsågs på torsdagen av till en av tre finalister i klassen Refurbishments and Expansions av International Council of Shopping Centers. ICSC European Shopping Centre Awards som innefattar flera olika klasser anses som den främsta utmärkelsen ett köpcentrum kan få i Europa.

Ombyggnaden av de K-märkta flyghangarerna i Bromma har pågått etappvis sedan 1999. När gallerian på Bromma Blocks slog upp portarna i september 2010 bytte handelsplatsen karaktär från renodlad volymhandelsplats till att nu även innefatta shopping i varuhusmiljö. Handelsplatsen har nu totalt 60 000 kvm handelsyta varav gallerian är på 25 000 kvm. Bromma Blocks är KF Fastigheters största satsning någonsin och den totala investeringen till dags dato landar runt 2 miljarder SEK.

– Vi har lagt ner ett enormt engagemang på att skapa en mycket speciell galleria i en historisk, K-märkt hangar där vi har kombinerat kommersiellt nytänkande med spännande arkitektur. Eftersom tävlingen bedömer alltifrån koncept och byggnation till marknadsföring så är det stort att komma till final med tanke på hur många bra köpcentrum som är med och tävlar säger Bernt-Olof Gustavsson, VD för KF Fastigheter.

ICSC:s jury kommer under våren att besöka alla finalister för att utse vinnarna i respektive klass. I april tillkännager man vinnaren på European Shopping Centre Awards i Berlin. Mer information om tävlingen och finalisterna finns på www.icsc.org

Bromma Blocks tog tidigare i år hem titeln som årets köpcentrum/galleria på Retail Awards 2011 och har dessutom nominerats till Scandinavian Shopping Center of the Year 2010, ROT-Priset och Stora Samhällsbyggarpriset

För mer information, kontakta gärna:
Bernt-Olof Gustavsson, VD KF Fastigheter, 070-658 25 70.
Ewa Olsson Lundin, Centrumchef Bromma Blocks, 070-887 98 59

Med handeln som utgångspunkt ska KF Fastigheter vara en drivande kraft i samhällsutvecklingen, där vi både bidrar till en hållbar utveckling och skapar attraktiva marknadsplatser. Det gör vi med hjälp av vårt kunnande som byggare, förvaltare, fastighetsägare och handelsplatsutvecklare. KF Fastigheter har ett bestånd på 500 000 kvadratmeter butiksyta med ett marknadsvärde på 7 miljarder kronor.