Coop Fastigheter AB

Bromma Center får fler nya hyresgäster

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 13:00 CET

Nu börjar KF Fastigheters stora projekt Bromma Center bli fulltecknat. Av den totala handelsytan på 60 000 kvm är 90 procent uthyrt och bland de företag som nyligen tecknat avtal med KF Fastigheter märks Clas Ohlson, Lindex och Espresso House.

Med ungefär nio månader kvar till nyöppningen är 90 procent av detaljhandelsytorna uthyrda och konkreta diskussioner med potentiella hyresgäster pågår på övriga ytor.

– Vi är mycket glada över utvecklingen i Bromma Center, särskilt mot bakgrund av att 2009 varit ett tufft år för många företag i branschen. Men man har insett att Bromma har ett perfekt geografiskt läge samt ett stort köpstarkt kundunderlag, säger Bernt-Olof Gustavsson, vd för KF Fastigheter.

Bromma Center kommer, när Hangar 3 slår upp portarna i höst, att få ett varierat och brett utbud och en blandning av shopping i varuhusmiljö och stormarknader. Redan idag finns det en handelsyta på 35 000 kvm som lockar över 3 miljoner besökare om året och en omsättning på 1,2 miljarder kronor.

Ombyggnaden av de gamla flyghangarerna som nu blir det moderna Bromma Center har pågått etappvis sedan år 1999. KF Fastigheter beräknar att Bromma Center fullt utbyggt kommer bli 100 000 kvm och ha cirka 5 miljoner besökare årligen.

Befintliga hyresgäster idag är bla Coop Forum, Elon, ONOFF, Expert Stormarknad, Siba, Systembolaget, Stadium och Bromma Zoo. Ett axplock av hyresgäster på väg in är Norska sport och vildmarkskedjan XXL, H&M och Åhléns samt mer nischade aktörer som HBM med butikskoncept som Oasis, Warehouse och Kookaï.

Bernt-Olof Gustavsson, VD, KF Fastigheter, telefon: 070-658 25 70
Charlotta Björk, Kommersiell Utvecklare, KF Fastigheter 08-743 25 80