Svenska Orienteringsförbundet

Brons till Linnea Gustafsson i World Games

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2009 09:15 CEST

Linnea Gustafsson tog brons på orienteringens medeldistans i World Games i Taiwan.

- Jättekul, det här hade jag verkligen inte räknat med, säger 23-åringen som nu tog sin första individuella mästerskapsmedalj.

Mattias Millinger blev femma i herrklassen, endast tio sekunder från medaljerna. Peter Öberg slutade tia och Kajsa Nilsson elva. Vinnare i överlägsen stil blev Hanny Allston, Australien, och Daniel Hubmann, Schweiz.

Medeldistansen i rekreationsområdet Chengcin Lake i Kaohsiung var löpbetonad och snarast av sprintkaraktär, vilket passade Linnea Gustafsson perfekt.

- Sprinten är min bästa distans normalt, och orienteringen var relativt enkel. Men det var ändå riktigt tufft i värmen, så jag blev enormt trött, säger Linnea, som var strålande glad över medaljen.

- Det är svårt att jämföra World Games med någon annan orienteringstävling, men tillsammans med stafettguldet från Nordiska mästerskapen är det här absolut min bästa prestation hittills, säger gotländskan som numera tävlar för OK Hällen i Stigtomta.

Åt Australiens Hanny Allston fanns dock inget att göra. Hon vann med hela 1.16 före Finlands Minna Kauppi och har därmed ett guld och ett silver så här långt, efter att ha varit borta från orienteringsarenan i två år.

- I år satsar jag mot VM i Ungern, så visst var det ett skönt formbesked, säger Allston, som blev världsmästare på sprinten för tre år sedan.

Även i herrklassen blev det en relativt överlägsen seger när schweizaren Daniel Hubmann tog guldet 23 sekunder före Rysslands Dmitri Tsvetkov. Bronset gick till sprintsegraren Andrej Khramov, Ryssland. Både fyran Tero Föhr, Finland, och Sveriges Mattias Millinger var dock nära medaljerna.

- Jag är ändå jättenöjd. Det här är bland det allra bästa jag gjort hittills och jag känner att jag har tagit ett stort steg närmare de allra bästa i år, säger Mattias, som nu hoppas på VM-biljett till Ungern i augusti.

Peter Öberg, som blev medeldistansmästare i Nordiska mästerskapen för en dryg månad sedan, motsvarade inte riktigt förväntningarna med sin tiondeplats.

- Jag orkade inte riktigt idag. En så pass löpbetonad tävling i den här värmen passar inte mig på samma sätt som en teknisk medeldistans i skog. Och när man börjar bli trött så blir tidsdifferensen större till de allra bästa, säger Peter, som var över tre minuter bakom segrande Hubmann.

Även Kajsa Nilsson hade en mindre lyckad dag.

- Jag gjorde ett par kontrollmissar, men framför allt sprang jag helt fel ut från varvningen och tappade massor av tid. Det är bara att konstatera att jag saknar den nödvändiga tävlingsrutinen efter alla skador, men rent placeringsmässigt är en elfteplats ändå ett steg i rätt riktning, säger Kajsa, som var drygt tre minuter bakom segrande Allston.

Resultat World Games Kaohsiung, Taiwan. Orientering, medeldistans 18 juli.

Damer, 4,5 km

1 Hanny ALLSTON AUS 27.01,0

2 Minna KAUPPI FIN 28.17,4

3 Linnea GUSTAFSSON SWE 28.44,4

4 Signe SÖES DEN 28.49,2

5 Aija SKRASTINA LAT 29.16,5

11 Kajsa NILSSON SWE 30.07,4

Herrar, 5,6 km

1 Daniel HUBMANN SUI 27.43,4

2 Dmitri TSVETKOV RUS 28.16,6

3 Andrej KHRAMOV RUS 28.51,8

4 Tero FÖHR FIN 29.00,3

5 Mattias MILLINGER SWE 29.01,2

10 Peter ÖBERG SWE 30.49,2

Orienteringstävlingarna in World Games avgörs enligt följande:

Fredag 17 juli, sprint.

Lördag 18 juli, medeldistans.

Söndag 19 juli, mixedstafett. Start 14.00.

Tiderna är lokala, Taiwan ligger 6 timmar före svensk tid.

Här finns alla resultat samt information om hur man följer tävlingarna online: http://wg2009.orienteering.org/

Fakta om orienterarna i den svenska truppen finns här:

Linnea Gustafsson (OK Hällen):

Kajsa Nilsson (Halden SK):

Mattias Millinger (OK Linné):

Peter Öberg (OK Hällen):

Här finns mer information om World Games: http://www.worldgames2009.tw

För ytterligare information:

Marita Skogum, förbundskapten Svenska Orienteringsförbundet, 070-942 34 56

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt

Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se

Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se