Stiftelsen Håll Sverige Rent

Broskolan i Upplands Bro har landets bästa returreportrar!

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 12:46 CEST

Sveriges bästa returreportrar finns i Stockholm och Umeå. Det står klart när Stiftelsen Håll Sverige Rent och Stena Recyclings återvinningstävling Returreportern nu är avgjord. Tävlingen gick ut på att göra ett reportage som skulle både engagera och inspirera elever till ökad återvinning. Broskolan i Upplands-Bro vinner 10.000 kr för sitt utmanande och inspirerande reportage om återvinning. Välkommen på prisutdelningen tisdag den 4 juni.

Tävlingen riktade sig till elever i årskurs 4–9 på Grön Flagg skolor i hela landet där tre bidrag vinner 10.000 kronor och äran att vara Sveriges bästa returreportrar. Det kom in många bra bidrag med intressanta tankar och reflektioner om återvinning och miljö, filmade reportage och undersökningar. Flera klasser och skolor besökte också återvinningsstationer och återvinningscentraler.

Juryns motivering för det vinnande bidraget lyder:

Broskolan har genom utmanande frågor gjort ett reportage som på ett överskådligt sätt visar attityder och beteenden hos skolelever. Dessutom har man använt resultatet för att sätta upp en målsättning för sitt framtida miljöarbete.

Välkommen att närvara när Henrik Alsén från Håll Sverige Rent och Jennie Bertilson från Stena Recycling delar ut vinsten till Broskolan.
Plats: Broskolan, Blomstervägen 4, 19731 Bro
Tid: tisdag 4 juni, klockan 13.30

Grön Flagg är Sveriges största miljönätverk för skolor och förskolor som arbetar för en hållbar utveckling och utgör den svenska grenen av det internationella nätverket Eco-Schools. Idag är cirka 2500 skolor och förskolor med i nätverket som i Sverige drivs av Håll Sverige Rent. Grön Flagg är ett verktyg och en certifiering som stöttar skolorna och förskolorna i arbetet med hållbar utveckling.

För mer information, välkommen att kontakta:

Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent, telefon 070-091 22 11
Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling AB, Tel. 0723-701017

Fakta Håll Sverige Rent

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en ideell organisation som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar. Vår vision är ett skräpfritt Sverige. www.hsr.se

Fakta Stena Recycling

Stena Recycling är ett av Sveriges ledande återvinningsföretag med närmare 100 anläggningar, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder, och med drygt 1 000 anställda. Målsättningen är att återvinna avfall på klokaste sätt samt bidra till miljönytta och en stark avfallsekonomi för våra kunder – industri, handel och kommuner. www.stenarecycling.se