PeaceWorks Sweden

Brotofta gymnasium får graffitivägg mot rasism!

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2014 10:36 CEST

Tisdagen den 16 september invigs en antirasistisk graffitivägg på Brotofta gymnasium. Initiativet kommer från tre elever på skolan som vill lyfta ett samtal om vardagsrasism på skolan. - Rasism kan finnas överallt, också på vår skola. Men vi pratar för lite om det, säger Aida, som tillsammans med klasskamraterna Nathan och Kim står bakom initiativet. Graffitiväggen invigs på torsdagen och kommer få flera olika motiv under veckan, alla med ett budskap som handlar om att motverka rasism. - Det finns en massa idéer om hur vi kan förhindra vardagsrasismen på vår skola. Det här är bara en av flera idéer, säger Kim.

10 000 kr kostade det att bygga väggen, hälften av pengarna har de på olika vis skramlat ihop själva, resten kommer från projektet Låt Stå - Antirasism på schemat. Under hösten tar Låt Stå emot ansökningar från elever i högstadiet och gymnasiet med projektidéer for att motverka rasism. 5000 kr är maxbeloppet.

- Vi vet att den största kunskapen om vardagsrasismen i skolan finns hos eleverna själva, därför uppmuntrar vi att söka pengar till egna antirasistiska projekt i skolan, säger Niklas Andersson, projektledare for Låt Stå - Antirasism på schemat.

Är exemplet ovan verklighet? Nej inte än, men snart. PeaceWorks och Låt Stå öppnar nu den fond som innebär att elever som vill driva projekt kopplade till antirasism kan söka pengar.

För mer information, se http://www.latsta.com och

Eller kontakta projektledarna för Låt Stå:

Stockholm: niklas.andersson@peaceworks.se 08-58830060
Malmö: arjumand.carlstein@peaceworks.se 0739985877

PeaceWorks har arbetat med volontärutbyten sedan 1974 och har lokalföreningar som arbetar lokalt i Sverige med fredsskapande aktiviteter.