Bounty Solutions

Brottsförebyggande efterlysningstjänst kan bli årets affärsidé

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 12:40 CEST

Juryn i Venture Cup har nominerat Brottsportalen till en av årets bästa affärsidéer. 10 finalister har utsetts bland 354 deltagande bidrag. Samtidigt har Brottsportalen gått vidare i affärsidé-tävlingen MyMission i kategorin Internet/media, där 294 bidrag inlämnades.

Venture Cup är världens största affärsplanetävling i sitt slag och tidigare års nominerade finalister har blivit stora företag. Flera utav dem finns med på Red Herrings prestigelista över Europas 100 mest lovande företag. I år är Brottsportalen nominerad till en av årets bästa affärsidéer.

Brottsportalen.se är en brottsförebyggande efterlysningstjänst som lanserades i slutet av januari 2009. Alla som drabbats av ett vardagsbrott kan göra en efterlysning och sajten har växt fort sedan lansering. Högsta enskilda belöningen som utfästs för ett uppklarat brott på sajten är i dagsläget 25 000 kronor.
- Det är roligt med nomineringarna även om vi visste att idén är bra sedan innan. Det är ett bra kvitto på att vi gör rätt eftersom juryn tittar lika mycket på att genomförandeplanen är realistiskt och att ledningen för företaget har kompetens att realisera idén, säger Magnus Pettersen, grundare av Brottsportalen.

Venture Cup har sedan starten 1998 vaskat fram idéer som växt till stora företag. Tävlingen stöds av bland andra Innovationsbron, Vinnova, McKinsey samt alla universitet och högskolor i Sverige.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Pettersen, grundare av Brottsportalen.se
Mobil: 0702-018166
Epost: info@brottsportalen.se

Jonas Almeling, Marknadsansvarig, Venture Cup Väst
PHONE +46 31764 71 22
MOBILE +46761 01 59 92
E-MAIL jonas.almeling@venturecup.se

Idag klaras sex procent av alla vardagsbrott upp. Med Brottsportalens (www.brottsportalen.se) efterlysningstjänst kommer detta att förbättras. Brottsportalen är en mötesplats för brottsoffer och vittnen/tipsare ˆ dygnet runt, året runt. Du kan själv göra en efterlysning för ett brott du drabbats av, eller se vilka brott som sker i ditt område. Din efterlysning med stulna föremål indexeras automatiskt i ett stöldgodsregister som ökar chansen att dina stulna föremål återfinns, samtidigt som det försvårar för tjuven att sälja stöldgodset. Målet med Brottsportalen är att sänka brottslighetens kostnader som drabbar alla i form av höga skatter och försäkringspremier, samt verka för en ökad trygghet i samhället.

Fakta:

Varje år polisanmäls ca 600 000 inbrott och stölder. Uppemot 95 procent av stölderna görs för att det stulna föremålet ska säljas vidare. 2007 hade vardagsbrottsligheten en uppklarningsgrad på sex procent.
Källa: BRÅ (Brottsförebyggande rådet)