Svenska Brukarföreningen

Brukardagen 2014 måndagen den 21 juli i fem svenska städer

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2014 22:45 CEST

Brukardagen 2014

Måndagen den 21 juli är det Internationella Brukardagen - den uppmärksammas av brukarföreningar över hela världen.

Dagen är en internationell uppmärksammad högtid för att minnas våra döda kamrater och alla som dött p.g.a. en moraliserande, istället för en human, sjukvård.

I år hålls minnesstunder i Stockholm, Malmö, Dalarna, Örebro och Sundsvall.

Temat för i år handlar om global prohibition och dess dödliga konsekvenser.

International Remembrance Day startade i Tyskland för 17 för år sedan av föräldrar till en son som injicerade narkotika och som dog av en oavsiktlig överdos. Som svar lanserade de en kampanj för en mer mänskligare narkotikapolitik och utökad tillgång till harm reduction-program (inklusive heroinförskrivning).

De såg inte deras sons död som en isolerad händelse utan som ett direkt resultat av systematisk stigma, repression och kriminalisering av människor som använder narkotika. Sedan dess har brukarföreningar och deras vänner i städer över hela världen på denna dagen hållit sammankomster för att minnas förlorade vänner och bortgångna släktingar.

På denna dag framhåller därför International Network of People who Use Drugs (INPUD), de meningslösa dödsfallen orsakade av kriget mot droger såväl som den oerhörda skada som den orsakar vårt medlemskollektiv och våra familjer. På denna dag sörjer vi och minns våra vänner, och kräver åter igen verklig förändring.

Det finns idag inga tvivel att femtio år sedan passerandet av 1961 års allmänna narkotikakonvention och fyrtio år sedan den amerikanska presidenten Richard Nixon förklarade sitt ”war on drugs”, som för den mesta delen utkämpats i moralens namn under täckmanteln att skydda samhället, varit en ren katastrof.

Det finns inga tvivel att global prohibition och dess medförande kriminalisering, är vad som ligger bakom kränkningar av våra medlemmars mänskliga rättigheter.

Det finns inga tvivel att kriminalisering är en oerhört effektiv spridare av HIV och hepatit C bland våra medlemmar.

Vi kan inte bekämpa HIV och HCV utan att upphöra med kriget mot de som använder narkotika.

VI MINNS VÄNNER OCH ANHÖRIGA SOM VI FÖRLORAT SOM ETT RESULTAT AV PROHIBITION

KRÄV ETT SLUT PÅ DÖDSFALL I KAMPEN MOT KNARKET

VISA SOLIDARITET MED MÄNNISKOR SOM ANVÄNDER NARKOTIKA

I Stockholm kommer Stockholms Brukarförening dagen till ära att ha en minnesstund med Pastor Olle Jonasson för de vänner som inte längre är med oss. Det blir en anspråkslös ceremoni där alla får tillfälle att säga något, eller bara lyssna om man föredrar det.

Plats och tid är Årstavikens strand, nedanför Sös, kl 1300. Följ cykelväg utmed strandkanten från Skanstull i riktning Hornstull tills du kommer till deras minnesträd.

Mer information om de olika brukardagarna finns nedanför:
  • Mer information om Brukardagen i Stockholm finns här.
  • Mer information om Brukardagen i Skåne finns här.
  • Mer information om Brukardagen i Örebro finns här.
  • Mer information om Brukardagen i Sundsvall finns här.
  • Mer information om Brukardagen i Dalarna finns här.

INPUD är en global internationell organisation av brukarföreningar som främjar hälsa för dem som använder narkotika och försvarar deras rättigheter. De förespråkar empowerment och aktivism i samhällen, länder, och på FN-nivå.

Kontakt:

Claes Hellers, Stockholm Brukarförening
Tel: 070-604 93 27; E-post: claes.hellers@brukarforeningen.se

Mikael Johansson, Skåne Brukarförening
Tel: 0723-10 11 28; E-post: mikael.johansson@svenskabrukarforeningen.se

Tina Eklund, Brukarföreningenens Anhöriga Örebro
Tel: 076-800 88 50; E-post: tina.eklund@brukarforeningen.se

Frida Einebrant, Sundsvall Brukarförening
Tel: 076-707 93 66; E-post: frida.einebrant@brukarforeningen.se

Mommo Traboulsi, Dalarna Brukarförening
Tel: 076-086 04 04; E-post: mommo.traboulsi@brukarforeningen.se

Ladda ner högupplöst bild:

Ladda ner affisch som PDF:

Svenska Brukarföreningen (SBF) är en ideell organisation som består av och stödjer narkotikaanvändare av lagliga och illegala preparat som har eller vill ha underhållsbehandling för sitt opiatberoende eller andra droger. SBF stödjer såväl harm reduction som mänskliga rättigheter.