Brusewitz Design

Brusewitz Design slår hål på myten

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2012 15:03 CEST

Att textilt hantverk är eller skulle ha varit förspilld kvinnokraft är nonsens. Brusewitz bevisar motsatsen och hyllar historiens och den egna släktens textila hjältinnor.

På avdelningen Next Step (monter B15:42) på Formex 16-19 augusti bjuder Brusewitz in till de textila hjältinnornas kreativa rum och visar nya produkter som andas textil nostalgi och kvalitet. Brusewitz tar in det textila hantverket i designens finrum.

Nyheter som väcker minnen till liv

På Formex presenterar Brusewitz hjältinnornas lampa där spetsar, monogram och vackra tyger får nytt liv. Drömmar och tankar lever vidare i det gamla vackra hantverket samtidigt som produkterna är nutida och passar i det moderna hemmet.

Nytt för hösten är också servetter och magneter med tryck från några av favoriterna bland Mormor Marias virkade dukar. Brusewitz omvandlar den klassiska mormorsduken till något aktuellt och användbart.

Pepparkaksbricka till jul

Inför julen har Brusewitz tagit fram en pepparkaksbrun spetsbricka och fina glasunderlägg som passar perfekt till decembers glöggkalas och adventsfika.

"Det är roligt att vi lanserar en ny färg på vår populära mormorsbricka. Den pepparkaksbruna grunden tillsammans med den virkade hjärtduken väcker minnen från både mormor, farmor och barndomen på sjuttiotalet" säger Ebba Brusewitz.

Drömmarna och tankarna lever vidare

Brusewitz övriga inredningssortiment består av vackra handgjorda patch-workkuddar, färgsprakande sarongkuddar, lampor med gnistrande pärlor, brickbord, brickor och underlägg. Brusewitz erbjuder också unika handgjorda smycken i en mängd olika färgkombinationer och modeller.

I Brusewitz produkter får vi njuta av de textila skatter som kvinnor i generationer har skapat. Produkterna visar stor respekt för kvinnorna, deras skapande och alster. Brusewitz kollektion är ett lapptäcke över kvinnors kunskap, kreativitet och önskan att få uttrycka sig. Produkterna väcker nyfikenhet och inbjuder till samtal om både dåtid och vår samtid.

"När jag arbetar med de gamla textilierna blir jag nyfiken och drömmer mig bort. Vem var kvinnan bakom den knypplade spetsen eller det omsorgsfulla broderiet? Vad tänkte hon på när hon handarbetade? För mig är det både en lyx och en nödvändighet att stanna upp och arbeta kreativt med något som får ta tid" säger Thyra Brusewitz.

Högupplösta bilder för press finns på www.brusewitzdesign.com/press/

Om Brusewitz - Design with heritage

Brusewitz formger och skapar handgjorda och inredningsdetaljer och smycken. Vår filosofi är att ta tillvara på vackra saker som bär på en historia. Varje pärla vi använder är speciell, varje spets knypplad eller virkad, varje monogram är omsorgsfullt broderat för hand och de vackra tygerna är vävda av lin eller bomull.

Brusewitzs produkter säljs i en utvald skara butiker i Sverige och utomlands. Produkterna är handgjorda och tillverkas i Sverige.

Företaget grundandes 2002 tillsammans med mamma Maud och består idag av systrarna Thyra och Ebba Brusewitz.