Universal Music Sweden

Bryan Adams samarbetar med legendariska Jeff Lynne på nytt album

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2015 17:39 CEST

Den 16 oktober släpper den kanadensiska rockgiganten Bryan Adams nya studioalbumet “Get Up” via Polydor Records. Albumet är producerat av Jeff Lynne, tidigare frontman för ELO samt medlem i Traveling Wilburys, och är co-skriven tillsammans med Bryans långtida samarbetspartner Jim Vallance.

“Get Up” består av sammanlagt 13 spår, däribland nio nyskrivna låtar och fyra akustiska versioner som Bryan själv producerat. Rocklåtar som titelspåret “Brand New Day”, “You Belong To Me” och “Thunderbolt” varvas med lugnare låtar som “Don’t Even Try” samt “We Did It All”.

Tillsammans med välkända producenten Jeff Lynne, som tidigare samarbetat med The Beatles, Paul McCartney och Tom Petty, har Bryan skapat ett album som följer upp hans tidiga alster väl.

“Det är en sorglös känsla kring albumet och är på många sätt det album jag önskar att jag hade kunnat göra för 25 år sedan” förklarar Bryan.

Bryan visar även upp en annan sida av sitt konstnärsskap som regissör till den kommande videon till ”Brand New Day” som gästas av BAFTA-belönade skådespelerskan Helena Boham Carter och musikern Theo Hutchcraft från synt-pop duon Hurts.

Bryan Adams debuterade som soloartist 1977 och har skördat stora framgångar världen över med låtar som "Run to You", "Heaven", "(Everything I Do) I Do It For You" och kultlåten "Summer of ’69". Det stora genombrottet kom 1983 med albumet Cuts Like a Knife. Bryan Adams har vid tre tillfällen blivit Oscarsnominerad för sina filmkompositioner och har vunnit flera Grammypriser.

“Get Up” tracklisting:

• You Belong To Me
  • Go Down Rockin’
  • We Did It All
  • That’s Rock and Roll
  • Don’t Even Try
  • Do What Ya Gotta Do
  • Thunderbolt
  • Yesterday Was Just A Dream
  • Brand New Day
  • Don’t Even Try – Acoustic
  • We Did It All – Acoustic
  • You Belong To Me – Acoustic
  • Brand New Day – Acoustic
  • Universal Music är Sveriges och världens ledande musikbolag med representation i hela 71 länder. Universal Music i Sverige är helägda av Universal Music Group. Under huvudetiketten återfinns en mängd framgångsrika, klassiska skivmärken som bl.a. Motown, Interscope, Stockholm Records, Def Jam, Polar, Verve och Deutsche Grammophone.