SRTS AB

Bryant-Meisner beredd att slå tillbaka när ATS Formula 3 Cup gästspelar på DTM-agendan

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 12:39 CEST

När det tyska standardbilsmästerskapet DTM i helgen intar EuroSpeedway Lausitz utanför Berlin är ATS Formula 3 Cup – för första gången i år – en del av supportprogrammet. Inramningen runt en av världens starkaste och mest populära racingserier ger de unga formelbilstalangerna ett gyllene tillfälle att visa upp sig inför en månghövdad publik – och för John Bryant-Meisner markerar helgens tävlingar också en chans till revansch. Så sent som för bara några dagar sedan tvingades 18-åringen på grund av tekniska problem att bryta två av helgens tre race vid den senaste deltävlingen på Sachsenring; men Bryant-Meisner har redan lagt besvikelsen kategoriskt bakom sig.

– Vi hade en tuff helg senast, men vi har analyserat vad som gick fel och känner oss trygga i att samma sak inte kommer att hända igen, säger John Bryant-Meisner. EuroSpeedway Lausitz är – till skillnad från Sachsenring – dessutom en bana jag kan väl och som jag har varit snabb på under testerna, och teamet hade sin bästa helg för säsongen här förra året. Det är dock en extremt fysiskt tuff bana – den jobbigaste jag har kört – och efter min olycka förra året kommer det här att bli det största testet hittills. Det finns några riktigt snabba kurvor, och varvet går motsols vilket gör att vi utsätts för krafter som vi normalt sett inte är vana vid. Jag har tränat hårt för att vara så väl förberedd som möjligt inför just den här helgen. Att vi kör tillsammans med DTM är grymt häftigt; det är ett extremt populärt evenemang, och jag ser verkligen fram emot att få uppleva det från förarsätet!

Det fullspäckade DTM-schemat innebär att ATS Formula 3 Cup-fältet i helgen får nöja sig med bara 30 minuters fri träning inför fredagens tidskval. Helgens övriga aktiviteter följer dock det normala upplägget, med två race på lördag och ett tredje på söndag.

John Bryant-Meisner, 18 år från Danderyd i Stockholm, inledde sin racingkarriär i karting vid nio års ålder. Inför säsongen 2010 tog han klivet in på formelbilsarenan i det svenska och nordeuropeiska Formel Renault-mästerskapet, innan han ett år senare vände blickarna mot Europa och en kombinerad satsning på Formula Renault 2.0 Eurocup och Northern European Cup (NEC).

2012 debuterade Bryant-Meisner i Formel 3 – en av de viktigaste klasserna på vägen mot Formel 1 – när han skrev på för det svenska teamet Performance Racing i tyska ATS Formula 3 Cup, men tvingades att avbryta säsongen i förtid efter en allvarlig krasch under ett test på Rockingham-banan i England. Efter en intensiv rehabiliteringsperiod återvände John sensationellt till sittbrunnen i tid till de avslutande vintertesterna i Spanien bara sju månader senare, och toppade direkt resultatlistan.

Under säsongen 2013 gör Bryant-Meisner comeback i ATS Formula 3 Cup – på nytt som en av förarna i Performance Racing. John Bryant-Meisner ingår i svenska racinglandslaget och stöttas av det brittiska managementbolaget ADD Motorsports.