Frölunda Hockey Club

Brynäs-Frölunda Lördag 16:00: Skrbek debuterar mot Brynäs

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2010 16:37 CET

Det var en kortare träning, ombyte och lunch och sedan avfärd till Gävle redan under fredagen. Brynäs är det sista motståndet innan landslagsuppehållet för Frölunda och laget åker norrut med förhoppningen om att upprepa bedriften mot Luleå. Och Stephan Lundh ser stora likheter mellan Frölundas segrar.

- Mot Luleå spelade vi precis som mot Djurgården. Ordentlig fart och hög press, där deras spelare inte får någon tid på sig att bygga upp sitt spel. Vi spelar med korta avstånd till såväl mot- som medspelare. Det handlar inte bara om att ligga nära våra motståndare, det handlar även om att vi ligger nära varandra. I går lyckades vi få Luleå att bli ett långt lag och att inte komma samlat i hög fart. Kan vi fortsätta upprätthålla vår höga fart och spela samlat, kommer det att gå bra mot Brynäs också, säger Stephan Lundh.

Han pratar om hur viktigt det är att förstapasset kommer snabbare, vilket sedan banar väg för snabbare anfall och högre fart hemåt. Allt hänger ihop och enligt Stephan Lundh bygger allting på förtroende.

- Vi måste lita på varandra, att varje spelare gör precis det som de ska göra. Om någon tvekar i en del, sprider det sig över hela banan. När backarna känner att forwards inte bara jobbar hemåt utan verkligen tar bort sin spelare, är det enklare för dem att möta motståndarforwards högre upp. Och när backarna vet att det finns täckning hemåt, kan de stå upp i anfallszon och på så sätt bryta redan i motståndarens zon.

- När allihop jobbar som en enhet och verkligen hjälper varandra ute på isen, ser det ut som det gjorde igår. Men det viktigaste för oss när vi får framgång, är att upprepa det. Varje gång vi går ut på isen är det 50/50 när det gäller att vinna matchen. Alla lag slår varandra och det handlar om att vinna närkamper och tekningar. Det är små saker som vänder vinden och det börjar med att vinna sargkamper, att vinna tekningar och att vara först på lösa puckar. När det flyter på, tänker man inte så mycket på vad man gör men när det går tungt överarbetar man många gånger situationerna. Det gäller att spela på instinkt, då kommer det att gå bra, säger Stephan.

Ville Mäntymaa följer inte med till Gävle, han klev av mot Luleå. Men det är inget allvarligt, han kände sig sjuk. I hans ställe kommer Pavel Skrbek, det är enda förändringen jämfört med truppen mot Luleå.

- Det är nästan alltid någon borta vilket innebär att vi ännu inte behöver ha det positiva dilemmat med att välja vilka som spelar. Efter matchen mot Brynäs får vi tio dagar där de spelare som behöver kan få rehab och vi får möjligheten att träna ordentligt. Men först ska vi försöka göra samma insats som vi gjorde senast, avslutar Stephan Lundh.