En bra start - Brynäs IF

Brynäs IF och Rapatac samarbetar i En bra start

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2014 11:07 CEST

Inom ramen för det arbete som Brynäs IF ska göra inom En bra start har Brynäs IF och Rapatac nu kommit överens om ett treårigt samarbete. Samarbetet omfattar två delar, Rapatacs Preps Akademi och Rapatacs aktivitetscenter Nordost.

– En grundläggande idé i En bra start är att förstärka befintliga eldsjälar och strukturer i Gävleregionen, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör i Brynäs IF. Rapatac har en bra struktur, disciplin och ett tydligt och engagerat ledarskap från grundaren Moussa N´Diaye. Förra året gjorde vi ett pilotprojekt tillsammans, och nu tar vi det vidare till ett långsiktigt samarbete. Det känns otroligt kul att vi nu har formaliserat samarbetet och satt upp tydliga mål.

Tillsammans med Rapatac Preps ska Brynäs IF via En bra start arbeta för att få ut fler ungdomar i arbete. Rapatac Preps har under det senaste året fått ut 96 % av de ungdomar (253 st) som kommit till Rapatac Preps Akademi via Arbetsförmedlingen.
– Vi har gjort ett bra jobb, men har fortfarande en stor potential att hjälpa fler, säger Moussa N´Diaye. Genom Brynäs IF, deras starka varumärke och nätverk kan vi nå ut till många fler, och därmed nå ett ännu bättre resultat. Vi tror att vi kan få ut dubbelt så många unga i jobb genom de möjligheter vi får tack vare det här samarbetet.

– Rapatac Preps kommer att använda Gavlerinken under luncher, matchdagar och vid speciella events, men framför allt ska vi tillsammans arbeta för att Rapatac Preps ska nå sin målsättning med att få ut 500 unga i arbete, säger Johan Cahling. Vi har cirka 400 företag som vi samarbetar med, och hoppas göra det attraktivt att vara med och bidra till ett bättre samhälle och att fler unga kommer ut i jobb. Ju fler som deltar desto större kraft.

Den andra delen i samarbetet gäller Rapatac aktivitetscenter Nordost där förebilder från Brynäs IF och En bra start regelbundet kommer att hjälpa till med läxläsning och delta i olika aktiviteter med barnen. Utöver det kommer de barn som vill få möjlighet att testa på ”Hockey för alla” hos Brynäs IF.

– På aktivitetscentret sätter vi alltid skolan först. Det är helt avgörande för barnens framtid att de klarar av skolan fullt ut. Den hjälp vi nu får av Brynäs spelare och förebilder i En bra start är otroligt betydelsefull för oss. Nu kommer det bli riktigt coolt att läsa läxor på Rapatac. Dessutom är det jättekul att barnen får möjlighet att testa på hockey som en av våra aktiviteter, säger Moussa N’Diaye.

– För oss känns det viktigt att samarbetet bygger på målsättningar som vi har i En bra start. Att vi ska ha fler barn och ungdomar som klarar skolan, att barn och ungdomar ska ha en trygg miljö att visats i, och att fler barn och unga ska leka, aktivera sig och röra på sig mer än vad de gör idag, säger Johan Cahling.

En bra start är en ny verksamhet inom Brynäs IF. Verksamheten är för alla barn, och ska stödja eldsjälar, ledare och lärare samt skapa konstruktiva, roliga och lekfulla aktiviteter för barnen på deras hemmaplan. Verksamheten kommer också arbeta för att få ut ungdomar i jobb. En bra start görs tillsammans med UNICEF och Brynäs IF:s starka partners och i samverkan med många andra goda krafter och föreningar. Arbetet kommer att bedrivas regionalt genom En bra start, nationellt via klubbens bortamatcher, och globalt via UNICEF.