Tällberg Foundation

Bryt upp, bryt upp – en installation med konst och musik vid Tällberg Forum

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 08:55 CEST

En höjdpunkt vid Tällberg Forum är installationen ”Bryt upp, bryt upp” där musik möter teknologi. Programmet går av stapeln fredagen den 14 juni och är gratis och öppet för allmänheten.

Kulturen spelar en central roll i det årliga globala mötet Tällberg Forum. Under fredagskvällen den 14 juni arrangerar Tällberg Foundation en installation, där kultur och teknologi möts. Medverkande i installationen är bland andra EU-minister Birgitta Ohlsson, kören Voces Nordicae, spelmannen Pelle Lindström, artisten Anders Paulsson och Stenhammarkvartetten. Även Palle Dahlstedt, IT-professor och kompositör och galleristen Sundaram Tagore från Bangladesh deltar i installationen.

– Kultur är i grund och botten svaret på frågan vilka vi är, varför vi finns och varför vi gör som vi gör. Tällberg Foundation har alltid sökt finna en djupare förståelse men också ett bättre svar på den existentiella frågan ”Hur i hela världen kan vi leva tillsammans?” Svaret på denna fråga kan inte bara bygga på analys utan i första hand på hur vi kommunicerar mellan kulturer, säger Bo Ekman, grundare av Tällberg Foundation.

Det årliga globala mötet Tällberg Forum samlar 300 ledare, företagsledare, forskare, konstnärer och poeter från hela världen. Den 13-15 juni möts deltagarna i Tällberg i Dalarna i samtal om globalisering och hur den påverkar vår värld. Årets tema är ”Världen vid ett vägkors: Vad innebär globalisering?” (”The world at a crossroads: Making sense of globalization”)

Årets Tällberg Forum ger ett flertal chanser för allmänheten att delta i såväl kulturinslag som i samtal med deltagare. Den större delen av Tällbergs Forums programpunkter är öppna för allmänheten och kostnadsfria. Se de öppna programpunkterna här.

Sedan stiftelsen Tällberg Foundations början år 1981 har den övergripande frågan ”Hur i hela världen kan vi leva tillsammans?” stått i centrum för verksamheten. Det blir det nionde årliga stormötet sedan 2005 och det 33:e året i rad som Tällberg Foundation samlar globala aktörer från olika samhällssektorer runtom i världen.

För mer information, vänligen kontakta Sara Ekman på 070-663 32 72.

14 juni, kl 20.00 (insläpp från kl 19.30). Eventet äger rum i Forum-tältet och är knappt 2 timmar långt (ej paus). Ingång från Majstångsplatsen.

Bokning sker via Siljan Turism. Biljetterna är gratis, men det tillkommer en serviceavgift på 25 kr som tas ut av Siljan Turism (onumrerade platser).

Om Tällberg Foundation

Stiftelsen Tällberg Foundation är en obunden internationell icke vinstdrivande organisation som stödjer beslutsfattare att navigera i lokala och globala utmaningar. Under fler än 30 år har stiftelsen byggt upp en metod och process för förändring av perspektiv, förhållningssätt och arbetsmetoder för att angripa vår tids utmaningar. Stiftelsen erbjuder workshops, lärprogram, analyser och rådgivning. Tällberg Foundations mest kända aktivitet är det stora årliga Tällberg Forum till vilken ledare från hela världen kommer. Stiftelsen är baserad i Stockholm och i Tällberg i Dalarna.

Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer. För mer information se www.tallbergfoundation.org och Tällberg Foundation contributors.

Följ Tällberg Foundation på Twitter

Tällberg Foundation på Facebook