Bsweden

Bsweden vann mot Mio Möbler om originaldesign

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 17:46 CEST

Domen har kommit från Skövde tingsrätt i målet mellan Bsweden Belysningsbolaget och Mio AB om intrång i upphovsmannarätten.

Det är lampan Gladys, design Louise Hederström, som utsatts för intrång av Mio.
Lampan Gladys skapades 2003 av Louise Hederstöm. Tillverkad i laserskuret stål med ett mönster som liknar knypplad spets. Kontrasten mellan det traditionella, mjuka mönstret och det moderna hårda stålet har gett lampan uppmärksamhet över hela världen. Den visades 2004 på möbelmässan i Milano och har sedan visats världen över på utställningar och muséer. Just nu visas den på Musée des Manufactures de Dentelles , Retournac, Frankrike.

Hösten 2006 började Mio sälja en stållampa med spetsmönster. Lampan beställdes i Kina och distribuerades genom Mios butiker.
Bswedens kunder reagerade genom att inte vilja sälja originalet eftersom det fanns billiga kopior på marknaden.

Efter att ha hört formgivare, vittne och tagit del av den omfattande publicitet Gladys fått genom media och museér finner tingsrätten att lampan Gladys har sådan konstnärlig verkshöjd att den skyddas av upphovsrättslagen.
I domen förbjuds Mio AB att tillverka, importera, marknadsföra och försälja lampan Lace. De exemplar Mio äger skall förstöras.
Mio förpliktigas att utge 650 000 kr jämte ränta till Bsweden och att därjämte ersätta rättegångskostnaderna.

Formgivaren Louise Hederström kommenterar utfallet:
- Det känns bra att upphovsrätten fungerar även mot ett stort företag. De måste förstå värdet av det arbete som ligger bakom en produkt. Det är inget som man bara kan ta över utan vidare göra till sitt och sen hoppa på tåget när rälsen redan är lagd.

Dom  samt bild på på Bswedens hemsida