BT in the Nordics

BT förbättrar ethernet-täckningen i Norden genom avtal med Telia

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 09:30 CET

BT har valt Telia Operator Business till en av sina leverantörer för att ytterligare stärka sitt utbud inom IP Connect och Ethernet Global i Norden.

BT IP Connect Global och Ethernet Global ingår i BT Connect, som är företagets portfölj av nätverkstjänster. De gör att globala företag kan kapa kostnader och öka produktiviteten genom att avskaffa behovet av flera nätverkslösningar och samla röst-, video- och konferenstjänster liksom mobila tjänster till en och samma plattform – med Ethernet Global som en av marknadens mest kostnadseffektiva anslutningslösningar.

Avtalet med Telia Operator Business ger BT:s kunder i regionen utökad åtkomst och fler valmöjligheter när det gäller tillförlitlighet och prissättning.

– På dagens globaliserade marknad litar våra multinationella kunder på att vi sköter deras anslutning på effektivast möjliga sätt, var de än är verksamma. Vårt avtal med Telia Operator Business innebär att våra internationella kunder får bättre tillgång till Norden. Samtidigt utökas den globala räckvidden för vår lokala kundbas, säger Luca Zappia, vd för BT i Norden, Schweiz, Central- och Östeuropa samt Ryssland.

Telia Ethernet Nordic är en standardiserad, framtidssäker plattform som erbjuder kunderna flexibla överföringshastigheter från 2 Mbit/s till 1 Gbit/s. Tack vare TeliaSoneras över 10 000 åtkomstpunkter på olika platser når företagets högkapacitetsnätverk en stor majoritet av slutkunder i Norden. En port till Ethernet Nordic öppnar dörren till alla IP-baserade tjänster och andra typer av tjänster: röst, video, multimedia, internet och ipv6.

– Behovet av bandbredd är idag närmast omättligt. Vi är stolta över att BT, som är en av världens största leverantörer av kommunikationstjänster, har valt vår Ethernetplattform för att betjäna sin lokala och internationella kundbas. Ethernet Nordic är en framtidssäker datakommunikationsplattform med omfattande och djup nätverkstäckning i hela Norden, och snart även i Baltikum. Vi ser fram emot att utveckla vårt samarbete med BT ytterligare, säger Göran Zetterdahl, chef för Telia Operator Business.

Mer information
BT har en global nätverksinfrastruktur som tillhandahåller tjänster i 197 länder och områden. BT tar ett helhetsgrepp på nätverksstrategi, såväl globalt, som lokalt, och integrerar sömlös konnektivitet för att förbättra affärsresultaten för våra kunder. BT har investerat 2,5 miljarder pund i supersnabba, fiberbaserade bredbandsnät, vilket kommer att göra Storbritannien till ett av världens bäst anslutna länder. BT sammankopplar stora organisationer med sina anställda, kunder och världen genom sin kraftfulla mix av pålitliga internationella nätverkstjänster, med hög tillgänglighet, som Private Line Connect, IP Connect Global, Ethernet Connect Global, Internet Connect Global och Managed LAN, kombinerat med Connect Applications. Tjänsterna levereras via Ethernet, DSL, Hybrid VPN och satellit. Under förra räkenskapsåret utökade BT sin Ethernettäckning i Storbritannien till över 1 000 fiberbaserade Ethernetnoder, och erbjuder nu landets största Ethernetnätverk. BT:s Ethernet Connect Global Service omfattar nu 28 länder i hela världen och ännu fler länder täcks in genom så kallade long-lines. Ytterligare utbyggnad planeras under 2012.

Mer information och tekniska datablad finns på http://www.globalservices.bt.com.

Mer om Ethernet Nordic
Ethernet Nordic är en standardiserad och framtidssäker tjänst där anslutning till plattformen sker via en enda port för flera typer av trafik. Tjänsten erbjuder förbindelse punkt till punkt, punkt till multipunkt (E-Line) och multipunkt till multipunkt eller VPLS (E-LAN) med överföringshastigheter från 2 Mbit/s till 1 Gbit/s – med överlägsen kvalitet och täckning i hela Norden. Tjänsten levereras med eller utan kundplacerad utrustning med garanterade tjänsteavtal ända fram till slutkunden. Tjänsterna är separerade i skilda virtuella nät (VLAN) med garanterad bandbredd och kvalitet, vilket ger en hög säkerhet.

Om Telia Operator Business
Telia Operator Business är den enhet inom Telia som levererar grossistprodukter såsom nätkapacitet och accesser till operatörer på den svenska marknaden. Telia Operator Business gör framtidens nät öppet för alla.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Marcus Forsgren, Bite Communications

E-post: BT@biteglobal.com

Kontaktperson på Telia:
Helena de Verdier
eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media.

Om BT
Om BTBT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och IT-tjänster i över 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk av IT-tjänster, samt lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot. BT levererar dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, BT Retail BT Wholesale och Openreach.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2013, var BT-gruppens intäkter 18 103 miljoner pund, med en vinst före skatt på 2 315 miljoner pund.

British Telecommunications plc (BT) är ett helägt dotterbolag inom BT Group plc och omfattar praktiskt taget all verksamhet och alla tillgångar i BT Group. BT Group plc är noterat på börserna i London och New York. Mer information finns på www.bt.com/aboutbt