BT in the Nordics

BT LANSERAR NY HYBRIDMOLNLÖSNING MED CISCO, CITRIX OCH NETAPP

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2014 14:30 CET

BT har breddat företagets portfölj för molntjänster, BT Cloud Compute, genom att ge stöd för Ciscos InterCloud-tjänst och samverka med Citrix och NetApp. Det innebär att globala kunder kan få ut ännu mer av BT:s hybridmolnlösningar.

Organisationer använder sig i allt större utsträckning av molnet för effektiva och flexibla IT-tjänster, men det är fortfarande en utmaning att flytta projekt mellan olika molnmiljöer. Cisco lanserade nyligen InterCloud, som baseras på öppna standarder och har stöd för Citrix CloudPlatform som drivs av Apache CloudStack. InterCloud låter företag flytta sitt material, exempelvis mellan olika lagringlösningar, eller molnapplikationer, på ett mycket säkert sätt.

BT har arbetat tillsammans med Cisco, Citrix och NetApp med att utveckla och lansera företagets Cloud Compute-tjänster i17 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Afrika och Asien- stilla havsregionen.

– Då allt fler applikationer placeras i molnet är IT-avdelningarnas behov av flexibilitet och kontroll avgörande. Vårt samarbete med globala företag i olika branscher ger oss insyn i vilka utmaningar deras IT-avdelningar hanterar dagligen. Räckvidden hos vårt globala nätverk, tillsammans med vår omfattande kapacitet i molnet, ger oss en unik möjlighet att hjälpa våra kunder att utveckla och bygga molnlösningar som är skräddarsydda efter deras behov, säger Neil Lock, director of BT Compute portfolio, BT Global Services.

Tjänsten används redan av företag i flera olika branscher. Till exempel använder företag inom bioteknik tjänsten för globalt samarbete i avgörande forsknings- och utvecklingsprojekt. Det reducerar tiden för att introducera nya produkter på marknaden. Tjänsten används även av stora internationella juristbyråer i Europa, Mellanöstern och Asien- Stilla havsregionen för att ge klienter snabb tillgång till ekonomisk och juridisk expertis.

Mer information finns i den engelska översikten nedan.

För frågor, vänligen kontakta:
Marcus Forsgren, Bite
E-post: BT@biteglobal.com
DC14-033

About BT Compute

• Available in 17 countries locally with 24/7 local service
  • Delivered from Tier 3 or better data centres
  • Access options: Portal, multi-lingual and multi-currency, open API, role-based access
  • Architecture: Multi-availability zones across public and private resources
  • Security: Role-based access, virtual security appliance, port forwarding
  • Integration: Active directory and LDAP supported
  • Network: Load balanced, multi VLAN, WAN connectivity available, virtual routing
  • Commercial: Flexible pricing per hour, per month, or per annum
  • OS supported: Microsoft, Linux, customer generated templates, ISO images
  • Hypervisors supported: VMware, Citrix

About InterCloud
Cisco InterCloud paves the way for interoperable and highly secure public, private and hybrid clouds that span across multiple public and private clouds and between premises-based applications and public clouds. Cisco InterCloud enables hybrid clouds by allowing organisations to combine and move workloads across different clouds as needed, easily and with high security while maintaining associated network and security policies. On-demand flexibility and workload portability allow organizations to cost-effectively select their optimal cloud strategy.

About CloudPlatform
Citrix CloudPlatform powered by Apache CloudStack is an application-centric cloud solution that reliably and efficiently orchestrates both traditional enterprise workloads and cloud application workloads. CloudPlatform will interoperate with Cisco InterCloud to securely orchestrate workloads across hybrid clouds. For example, customers who run Citrix XenDesktop and Citrix XenApp on CloudPlatform can also securely deliver desktop and application workloads across hybrid clouds.

About FlexPod
FlexPod is a portfolio of prevalidated, integrated infrastructure solution designs that combine the Cisco Unified Computing System, Cisco Nexus data center switches and NetApp storage components, managed by Cisco UCS Director with a single console for bare-metal and virtualized workloads. Cisco and NetApp developed FlexPod to meet the demands of business leaders who need to consolidate IT infrastructure, save energy costs, host more applications, and share resources across different departments. The Flexpod portfolio includes FlexPod Datacenter for core enterprise data centers and service providers, FlexPod Express for medium-sized businesses and branch offices, and FlexPod Select for data-intensive workloads. The portfolio is validated with leading hypervisors, operating systems, systems management tools, and cloud management platforms.

Om BT

Om BTBT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och IT-tjänster i över 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk av IT-tjänster, samt lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot. BT levererar dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, BT Retail BT Wholesale och Openreach.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2013, var BT-gruppens intäkter 18 103 miljoner pund, med en vinst före skatt på 2 315 miljoner pund.

British Telecommunications plc (BT) är ett helägt dotterbolag inom BT Group plc och omfattar praktiskt taget all verksamhet och alla tillgångar i BT Group. BT Group plc är noterat på börserna i London och New York. Mer information finns på www.bt.com/aboutbt