BT in the Nordics

BT vinner ännu ett avtal med EU-kommissionen

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2015 10:16 CEST

DC15-324

BT ska åter bistå EU-myndigheter med fast telefoni

BT har nu tecknat ytterligare ett avtal med EU-kommissionen[1] inom vilket BT ska leverera telefonitjänster åt 21 EU-myndigheter; bland annat EU-kommissionen, Europeiska rådet och Europeiska förvarsbyrån. Ramavtalet löper på sju år och är värt över 15 miljoner euro. Det är andra gången i år som EU-kommissionen tecknar ett avtal med BT. BT har tidigare fått i uppdrag att leverera fast telefoni till EU:s verksamheter i Belgien, Luxemburg och Strasbourg, inom sin BT One Voice-portfölj.

Den nya tjänsten är baserad på BT One Voice SIP-tekniken[2], vilken ger kunder möjlighet att konsolidera sin kommunikationsinfrastruktur och lägga en grund för Unified Communications- och samarbetsverktyg, såsom Instant Messging (IM) och video-kommunikation.

– Vi är väldigt stolta över vår relation med EU-myndigheterna till vilka vi erbjuder ett brett utbud av våra nätverks-IT-tjänster. Dagens kontrakt ska förbättra den fasta telefonkommunikationen inom dessa organisationer. Fast telefoni kan te sig gammalmodigt men är absolut avgörande för samhället. Genom att modernisera tekniken ger vi EU möjlighet att hantera sin kommunikationsinfrastruktur mycket effektivare, samt att kombinera telefonin med andra kommunikationsverktyg och skära ned på sina kostnader. Vi ser fram emot att än en gång få använda vår globala expertis för att hjälpa EU:s institutioner och medborgare, säger Corrado Sciolla, President Europe and Global Telecom Markets, BT Global Services.

Den sista mars tecknade BT ett femårsavtal med EU-kommissionen, värt cirka 55,7 miljoner euro, inom vilket BT levererar dedikerad internetåtkomst åt samtliga EU-institutioner och organisationer i alla 28 medlemsstater.

BT har, utifrån sin globala erfarenhet av arbete med regionala, nationella och internationella offentliga institutioner, levererat tjänster åt EU i över ett decennium.

[1] The contract was signed with the European Commission’s Directorate-General for Informatics (DIGIT).

[2] Session Initiation Protocol (SIP) is a signalling standard which underpins a unified communication and collaboration network infrastructure. It is anticipated that SIP will ultimately replace the current H323 Voice over IP (VoIP) Protocol.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Alexander Havelda, Text100

Om BT
BT vill med hjälp av kommunikation göra världen bättre. BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och IT-tjänster i över 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk av IT-tjänster, samt lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot. BT levererar dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fem huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, BT Business, BT Consumer, BT Wholesale och Openreach.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2015, var BT-gruppens intäkter 17 979 miljoner pund, med en vinst före skatt på 2 645 miljoner pund.

British Telecommunications plc (BT) är ett helägt dotterbolag inom BT Group plc och omfattar praktiskt taget all verksamhet och alla tillgångar i BT Group. BT Group plc är noterat på börserna i London och New York.

Mer information finns på www.bt.com/aboutbt