Spendrups Bryggeri AB

Bubblande samarbete mellan Spendrups och Kiviks Musteri: Briska - en äkta, fruktig cider i modern tappning

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 08:51 CEST

En varm vår- eller sommardag är kanske allra bästa tiden att njuta av en kall och god cider - gärna serverad med rikliga mängder is. Och lagom till våren lanserar Spendrups den helt nya cidern Briska, ett njutbart resultat av ett samarbete mellan Spendrups och Kiviks Musteri. Briska karaktäriseras av rena och fruktiga smaker och en återhållen sötma. Den innehåller bland annat äpplen från Österlen och har en juicehalt på hela 25%.

Svenskt hantverk, kvalitet och riktigt bra råvaror är ledorden för den nya cidern, som har återhållen sötma med en naturlig fruktsmak. Briska lanseras till en början på HoReCa i två smaker: härligt friskt och syrligt päron och krispigt fräscht granatäpple. Ambitionerna att ta fram en riktigt bra cider har varit höga, därav samarbetet med anrika familjeföretaget Kiviks Musteri. Med Briska vill Spendrups förnya ciderutbudet på den svenska marknaden.

- Vi ser en ökad efterfrågan på riktigt god cider som ett bra som ett alternativ till ett glas vin eller öl. Briska är en klassisk cider i modern tappning som jag tror att även de som i vanliga fall inte skulle välja en cider kan tycka mycket om, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups.

Briska består bland annat av svenska äpplen från Österlen och närodlat skånskt socker. Det nyligen inledda samarbetet mellan Spendrups och Kiviks Musteri innebär också, förutom produktionen av Briska, att Spendrups säljer Kiviks cider Astrakan på HoReCa. Anders Karlsén, VD Åkesson Vin och ledamot av Kivik Holding, beskriver samarbetet mellan dryckesföretagen.

- Liksom på Kiviks Musteri finns det på Spendrups en stark hantverkskänsla och en lång dryckestradition så vi kompletterar varandra väldigt bra. Jag tycker att resultatet av vårt samarbete med Briska har blivit en mycket god cider med en frisk och fräsch fruktsmak, säger Anders Karlsén.

Briska med smak av granatäpple respektive päron lanseras på HoReCa vecka 19 på 33 cl eg. Briska med smak av päron kommer även att finnas tillgänglig på 30 l fat samt 50 cl åpet. Briska ersätter Spendrups cider Gravendal. Den senare kommer dock att finnas kvar på 50 cl burk.

För ytterligare information kontakta:
Mats Liedholm, marknadsdirektör på Spendrups, tfn: 0701-82 77 13

Caroline Ekman, informationsdirektör på Spendrups, tfn: 0701-82 78 30

Anders Karlsén, VD Åkesson Vin och ledamot av Kivik Holding, tfn: 0709-29 85 81

Spendrups grundades 1897. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. Vi är även delägare i Bergstrands Kafferosteri. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1300 medarbetare och omsätter ca 2,7 MDR. www.spendrups.se