IFS

BUDAPEST AIRPORT ÖKAR EFFEKTIVITETEN MED IFS APPLICATIONS

Pressmeddelande   •  Jun 03, 2003 16:09 CEST

Budapest Airport Rt., serviceföretaget som driver Ferihegy International Airport i Ungern, har valt IFS Applications. I initialskedet kommer Budapest Airport att använda affärssystemet från IFS för att effektivisera sina ekonomi- och logistikprocesser. Kontraktet för den första fasen är värt över 8 Mkr.

IFS Ungern har påbörjat implementeringen tillsamman med partnerföretaget, MINOR Rendszerhaz Rt. Driftstart för den första fasen är planerad till slutet av 2003. Planerna för framtida faser inkluderar tillägg av funktionalitet för service management och affärsstyrning samt ett utökat antal användare.

- Vi behöver ett moduluppbyggt ERP-system som kan hjälpa oss att förbättra vår projektstyrning och som kan ge oss bättre kontroll över våra investeringar i verksamheten, säger Zoltan Kasza, IT-chef på Budapest Airport Rt. IFS Applications komponentarkitektur och den implementeringsmetod som IFS använder tillgodoser våra krav. Lösningens standardfunktionalitet täcker våra nuvarande behov. Vi kan lägga till ny funktionalitet steg för steg och den fungerar tillsammans med tredjepartsprodukter och verktyg.

Flygplatsoperatörer är en av de utvalda verksamheter som IFS fokuserar på inom infrastruktur och anläggningsförvaltning. IFS lösning stödjer all service- och underhållsverksamhet för anläggningar som till exempel flygplatser, hamnar och bangårdar. Markutrustning som bilar, bagage- och lastutrustning, hissar, belysning, radar och ramper samt fastighetsskötsel, som ankomst- och avresehallar, hangarer, start- och landningsbanor och flygledartorn hanteras av lösningen. Andra funktioner på en flygplats, som tankning och rengöring av flygplan, säkerhet och lagerhållning hanteras i samma system. IFS kunder inom detta område inkluderar flygplatser, oberoende serviceleverantörer samt flygmyndigheter i Skandinavien, Central- och Östeuropa samt USA.

- Infrastruktur och service management är ett väldigt intressant område på den Ungerska marknaden säger Zsolt Weiszbart, VD IFS Ungern. Vi förväntar oss att kunna teckna fler kontrakt framöver inom det här området.”

Om Budapest Airport

Budapest Airport är ansvariga för att förbättra, modernisera, underhålla och driva Budapest Ferihegy International Airport, samt att konstruera och driva markutrustning kopplad till flygning. Ferihegy International Airport har över 5 milljoner passagerare årligen. Företaget driver också flygplatsen Siófok-Kiliti, inklusive blindlandningssystemet, navigationsbyggnader, marktjänstbyggnader, passagerartransporter, varuleveranser, lager, annan kommersiell verksamhet samt flygplatsinformation. Företaget har 2300 anställda.

Om MINOR Rendszerhaz Rt.MINOR Rendszerhaz Rt. grundades 1989 som ett 100% privatägt ungerskt företag. Bland de huvudsakliga arbetsområdena finns integration av system för informations- och bankteknologi. MINOR är ledande inom systemintegration. Tjänsterna sträcker sig från undersökning av IT-behov och systemplanering baserad på denna till införande av informations- och banklösningar, samt kundanpassad mjukvaruutveckling för nätverk, systemstyrning och konsulttjänster som täcker hela införandeprocessen och förvaltningen. MINOR Rendszerhaz Rt följer ISO 9001 standarden i sina processer. MINOR har varit en IFS-partner sedan 2002.

Om IFS och IFS Applications

IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ.

IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen, har 3000 anställda, försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS).
För mer information, besök vår webbplats på www.ifsworld.com
För ytterligare information, kontakta:

Weiszbart Zsolt, VD, IFS Ungern

Tel: +36 1-236 37 00