Buddhalow

Buddhalow trotsar eldningsförbudet - tänder uppkopplad valborgsmässoeld på nätet

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2019 13:49 CEST

Det blev en tidig brandsäsong i år då torkan från förra året ligger kvar i marken och det kraftiga omslaget till sommarvärme i mitten av april tog många på sängen och flera stora skogsbränder att blossa upp.

Idag är det valborgsmässoafton och många vill se på brasor. Men på grund av spridningsrisken råder det eldningsförbud i stora delar av landet men många vill ändå fira den sociala traditionen att samlas kring eldar.

Buddhalow har därför kommit på en innovativ lösning på problemet. De kommer under tisdagen att tända ett antal virtuella brasor under dagen på nätet, som folk kan samlas kring. De digitala Brasorna består av så kallade videopartys, en funktion som nyligen introducerades på Facebook som låter folk samlas kring video.

- Genom de virtuella brasorna vi tänder kan folk fortfarande skapa den sociala stämning som fysiska brasorna ger, men slippa risken för förödande bränder som kostar samhället stora summor. Nackdelen är att man inte känner lika mycket värme som en riktig brasa men datorns presentation av videon genererar värme.

Buddhalow rekommenderar att man tittar på brasan med sin smartphone utomhus för att känna den friska luften.

- Min förhoppning med att digitalisera den uråldriga traditionella majbrasan i år är att skona miljö, djur och egendom från de risker som riktiga eldar innebär. Majbrasor är absolut ett område som borde digitaliseras med stora vinster som följd.

Buddhalow drivs av Alexander Forselius som en enskild firma som ger ut musik, böcker och bedriver konsultverksamhet inom it-branschen.