Beck Solutions AB

Budget- och skuldrådgivning i kommuner optimistiska till höstens tillägg i konsumentkreditlagen

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2019 11:02 CET

Hos kommunernas Budget- och skuldrådgivning har man en övervägande positiv bild av de ändringar om högkostnadskrediter som genomfördes i höstas. Den gängse åsikten enligt en undersökning genomförd av Kreditkoll.nu är dock att det ännu är för tidigt att se någon effekt av lagändringarna. Revolverande krediter i kreditkort, kontokrediter och delbetalning vid köp av varor och tjänster samt snabblån/SMS lån är de typer av krediter som idag leder till flest ärenden.

Från 1 september 2018 har konsumentkreditlagen nu varit gällande med nya regler om högkostnadskrediter. Många kreditgivare med framförallt privatlån och snabblån har ändrat sina priser och gjort om sitt utbud.

Med anledning av denna ändring i lagen och att det gått omkring ett halvår sedan den infördes var vi på Kreditkoll nyfikna på vilken effekt den har. Med tanke på att många högkostnadskrediter har så kort löptid som 1 månad bör också många löptider passerats under denna tid, tänkte vi, och har varit i kontakt med några av landets kommuner.

• Hos kommuners avdelning för Budget- och skuldrådgivning märker man ännu inte någon större effekt.
  • Den typen av krediter som leder till flest ärenden hos Budget- och skuldrådgivning är 1. Revolverande krediter (inkluderande delbetalning vid nätshopping, kreditkort och kontokredit) och 2. Snabblån.
  • Fokus med lagen har legat på snabblån. Är det delbetalningar vid nätshopping som siktet ställs in på näst?

Detta är ett utdrag av artikeln som är publicerad på Kreditkoll.nu Här kan du läsa artikeln i sin helhet.

Att låna pengar är något man bör undvika i möjligaste mån, men ibland är det ett måste. Av denna anledning driver vi sidan Kreditkoll.nu där man dels kan jämföra kostnader på olika typer av lån, från företagslån och bolån till konsumtionskrediter och dels få tips och information om hur man kan förbättra sin kreditvärdighet och privatekonomi. Här hittar du bland annat lån som inte är högkostnadskrediter.