Budgetinformation nr 3-(v) om lördagens förhandlingar

Pressmeddelande   •  Aug 30, 2003 19:39 CEST

Under lördagen har vänsterpartiets förhandlare diskuterat budgeten med de två samarbetspartierna (s + mp). Vänsterpartiet har redovisat sina konkreta förslag både när det gäller skatter och statens utgifter.

Som ni förstår förhandlar vi inte genom hemsida eller press så vi kan inte redovisa de konkreta förslagen och siffrorna. Vi lyfte dock särskilt fram förslag för att pressa ner den öppna arbetslösheten och åtgärder för fler jobb. Förhandlarna lyfte fram förslag för att stärka kommunernas satsningar på vård, skola och omsorger samt målet att återställa
sjukförsäkring så snabbt som möjligt är prioriterat.

På skatteområdet vill vi öka den fördelningspolitiska rättvisan och ta fram regler som kan stärka de mindre företagen så att de anställer fler. En annan viktig fråga är att finna en bra metod för att gå vidare med skatteväxlingen för miljö och jobb. Olika sätt att lindra förmögenhetsskatten för människor som har små inkomster men bor i högt taxerade hus är också en av de frågor som diskuteras.

Förhandlingarna forsätter under söndagsförmiddagen. Från vänsterpartiets sida ser fram emot att få svar på våra 15 inlämnade förslag om åtgärder för att bekämpa arbetslösheten.

För ytterligare upplysningar
Lars Bäckström, förhandlare (v), 070-523 98 80