BE United

Budgetverktyget Överblick i ny kostym

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 15:11 CEST

Den 17 april lanserades budgetverktyget Överblick på ny plattform för att möta växande antal medlemmar och ökad efterfrågan på funktionalitet. Under första kvartalet 2009 fick budgettjänsten 70 % fler nya medlemmar än under samma period 2008. Succén är given.

Budgetverktyget Överblick bygger på det traditionella tankesättet att föra kassabok och göra budget. Något som förespråkas av både konsumentverket och Sveriges privatrådgivare. Webbtjänsten presenterar utfallet av den egna privatekonomin för användarna i form av olika grafer och diagram, direkt på skärmen.

- Med den rådande konjunkturen och milslånga köer till kommunernas budgetrådgivare anser jag att budgetverktyg på nätet är avgörande för svenskarnas ekonomi, säger Hans Johansson, grundare av Överblick Ekonomistöd. Vem har råd att vänta på hjälp i flera månader? Risken är att hålen i plånboken blir ännu större och situationen ännu allvarligare. Vi har bevis på att vårt budgetverktyg på nätet fungerar. Överblick erbjuder hjälp till självhjälp.

Överblick huserar nu i kraftfullare teknisk miljö vilket banar väg för nya funktioner. Tjänsten är utvecklad av företagets egna konsulter. Användarvänligheten och enkelheten har stått i fokus vid vidareutvecklingen. Navigeringen har förenklats, innehållet har stramats åt och graferna visualiseras i större format. Transaktioner från alla Internetbanker kan kopieras rakt in i Överblick och kategoriseras med hjälp av inbyggd logik. Även funktioner för att hålla koll på tillgångar, skulder och avtal finns inbyggt i tjänsten.

- När vi startade för 5 år sedan var vi först på marknaden med en unik tjänst. Nu, med flera aktörer, den rådande konjunkturen och det ökade intresset för privatekonomi ser vi att behovet växer lavinartat. Det här är något som alla kommuner borde erbjuda sina invånare, och jag är förvånad att de inte redan gör det, avslutar Hans Johansson.