Latinamerikagrupperna

Budkavel och dikter för klimatet

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 07:27 CET

Budkavel och dikter för klimatet

Mänskligheten satte världsrekord 2010. Aldrig någonsin har vi lyckats fylla atmosfären med lika mycket koldioxid som under förra året (enligt internationella energimyndigheten IEA).

- Det är inte så konstigt, säger Francisco Contreras, ordförande för Latinamerikagrupperna. Enligt IEA:s beräkningar går över 400 miljarder dollar årligen i bidrag till fossila bränslen världen över. Det är lika mycket som Världsbanken säger att utvecklingsländerna årligen behöver i klimatinvesteringar inom ett par år.

Närmast veckovis kommer nya vetenskapliga rapporter om tillståndet i världen. Polarisar och glaciärer som smälter bort, hav som värms upp, sibirisk tundra som tinar.

- Vi närmar oss farliga tröskeleffekter som kan få den globala uppvärmningen att skena, säger Elisabet Strand, talesperson för Klimataktion.

För närvarande svälter över två miljoner barn, kvinnor och män på Afrikas horn. Torkan, som hållit i sig två år i rad, anses vara den värsta på 60 år. Redan före denna mänskliga tragedi beräknades över 300 000 människor dö varje år pga klimatförändringarna, enligt Human Impact Report – Climate Change från 2009.

Över hela världen mobiliserar nu klimat- och folkrörelser under en och samma slogan: System Change, not Climate Change! Som en del av denna globala rörelse verkar nätverket www.globalrattvisa.nu för att vår svenska regering ska agera för klimaträttvisa under toppmötet i Durban, Sydafrika, som börjar den 28 november 2011.

Än så länge har 5212 personer skrivit under nätverkets kampanj för klimaträttvisa, http://globalrattvisa.nu/uppmana-politikerna-att-agera-for-klimatrattvisa. Målet är att 11 111 personer skriver på före 11/11/11 (11 november 2011).

Nätverket som består av ett 40-tal föreningar och folkhögskolor, gör en slutspurt med ”Budkavel och dikter för klimatet – System Change, not Climate Change!” som finns här http://www.facebook.com/event.php?eid=279186732114642.

Förutom budkaveln som går ut på att få fler att ställa sig bakom klimatuppropet, samlar nätverket in dikter och tankar om klimatet. De mest klimattankeväckande texterna kommer att läsas upp för Lena EK när nätverket överlämnar namninsamlingen före hennes avresa till Durban.

- Resten av bidragen får hon med sig som kvällslitteratur, säger Francisco Contreras leende.

Dagligen skrivs nya dikter på facebookeventet.

För mer information, kontakta:
Pontus Björkman, 073-7711850, pontus.bjorkman@latinameri​kagrupperna.se, www.globalrattvisa.nu

PS 1: Lördag 12 november i Tensta: Vägval klimaträttvisa! Falska klimatlösningar eller rättvis omställning? http://www.facebook.com/ev​ent.php?eid=25577733446462​4

PS 2: Lördag 3 december: Global day of action (on climate change)

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Francisco Contreras, ordförande
Francisco.Contreras@latinamerikagrupperna.se
mobil: 070-7953842

Pontus Björkman, pressansvarig
pontus.bjorkman@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-7711850

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.