Sundance Wines AB

Bulgarian Chardonnay, en publikfriare på Systembolagets hyllor i höst

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 11:00 CEST

Den 1:a september lanseras Bulgarian Chardonnay 2011 på Systembolaget. Detta vin kommer från den mycket väletablerade producenten Domaine Boyar som idag är ett av de ledande vinföretagen i Bulgarien. Här bjuds det på ett fruktigt och friskt vin med tydliga toner av tropisk frukt och viss fatkaraktär. Vinet avnjutes gärna till en grillad fisk eller varför inte till en krämig fisk och skaldjurssoppa.

Druvorna till detta vin skördades i slutet av september. Vingårdarna ligger i Trakien i den sydöstra delen av Bulgarien. Området kännetecknas av ett milt medelhavsklimat och jordmånen består till stor del av kalk- och sandsten. Druvorna pressades försiktigt med membranpress och 70% av druvmusten fördes över till ståltank för jäsning, medan resterande 30% jästes på små ekfat. Efter jäsningen så blandades vinet och därefter fördes 80% av vinet över till små ekfat där det lagrades i fyra månader. Allt vin genomgick malolaktisk jäsning innan det slutligen buteljerades.

Vinet har en fruktig och smakrik karaktär med tydliga toner av ananas och honungsmelon. Den malolaktiska jäsningen bidrar till ge vinet en viss smörighet som balanseras väl med ekfatslagring. Vinet har en bra längd och välbalanserat avslut.

Fakta om Bulgarian Chardonnay 2011

• 100% Chardonnay från Trakien, Bulgarien
  • Alkoholhalt: 13,0%
  • SB Art nr 94620
  • Pris 67 kr, 75 cl
  • 16 000 flaskor lanseras
  • Lanseringsdatum 2012-09-01

Domaine Boyar var den första privata vinproducenten som etablerade sig efter kommunismens fall i Bulgarien. Företaget startades i Sofia och London 1991 och lyckades mycket skickligt navigera sig igenom den ekonomiska övergången. De har genom åren lyckats etablera sig som en av de största och mest pålitliga vinproducenterna från Bulgarien och därigenom också som en av de mest framgångsrika exportföretagen.

_______________________________________________________________

Sundance Wines är ett ungt, innovativt företag som importerar, säljer och marknadsför vin. Målsättningen är att Sundance Wines skall bli en ledande leverantör till Systembolaget genom att alltid leverera högkvalitativa drycker till rätt pris.

Företaget är ett dotterbolag inom Domaine Wines Nordic koncernen som idag bedriver importverksamhet i Norden genom bolagen Domaine Sverige och Domaine Finland.