Sensus Studieförbund Stockholm-Gotland

Burkor, bögar, poesi och hat på Sensus salonger i höst

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 08:00 CEST

Måndagar klockan 18.00 bjuds det på upplevelser, åsikter och insikter i Medborgarhuset på Södermalm. På Sensus salonger får du tillfälle att lyssna, delta och tycka till!

Hösten inleds den 27/9 på temat "Växtkraft för fred och förståelse", där ungdomar berättar om sina erfarenheter och upplevelser från en interreligiös resa i Etiopien. Men redan den 24/9 kan man gästa salongerna under Teater Surras invigning av verksamhetens nya teaterlokaler, då till musik av och med ”The Signs”.

- Många salongskvällar är magiska. Själv älskar jag när människor trotsar sin rädsla och självcensur och ställer sig upp och läser dikter som de skrivit själva, och att det kan ske tack vare att stämningen på salongerna är så generös, säger Jan Simonsson, verksamhetsutvecklare på Sensus.

Program hösten 2010:

27/9 Växtkraft för fred och förståelse – erfarenheter från en interreligiös resa till Etiopien

4/10 En burka på catwalken – skönhetsideal och kroppsideal inom islam

11/10 Det dolda 50-talet – bland bögar, soldater och parker

1/11 Hörbar – poesiafton följt av öppen scen

8/11 Filosofisk/musikalisk salong – Ladislaus Horatius slår ett slag för salongen som umgänges- och konstform

15/11 Hörbar – poesiafton följt av öppen scen

22/11 Hör upp! – kabaré med Teater Hipp Happ om hörselskadades vardag

29/11 Det goda hatet – Tuomo Haapala om hat som hjälpande kraft

Plats: Sensus salonger, plan 5, Medborgarhuset, Medborgarplatsen 4
Tid: Måndagar 18.00 med start den 27 september
Pris: 80 kr. Pauspaj med pilsner 40 kr.
Kontakt: Jan Simonsson 070-3040343 och Kim Rhedin tfn 070-3040337

Sensus erbjuder mötesplatser för lärande, upplevelser och gemenskap och har ett brett utbud av cirklar, kurser, utbildningar och kultur över hela landet. Vi är ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor. www.sensus.se