Trädgårdsambassadören

Busfrön spirar på trädgårdsmässan

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 07:58 CEST

I Lappmarkens trädgårdssällskaps livliga verksamhet är små busfrön alltid välkomna, det är något som kommer att märkas väldigt tydligt under mässan Nolia Trädgård i Umeå 26-28 april. Då bjuds nämligen alla mässbesökande barn in till "Lapland Garden Kids" lilla verkstad i trädgårdssällskapets monter. Där får de bland annat lära sig att vika fröpåsar som självaste blomsterkungen Carl von Linné. Freja Jonsson, 7 år och van deltagare i trädgårdssällskapets aktiviteter, är närmast expert på ämnet.

- Ja, på lördag ska jag lära andra barn hur man viker sådana här fröpåsar och gör krukor av tidningspapper, förklarar Freja medan hon snabbt och vant rullar ihop en kruka och fyller den med jord. Nu ska jag så fröna och sedan vattna.

I Frejas papperskruka hamnar frön av sockerärtan 'Grötom' som har snygga lila ärtskidor. Så småningom ska den planteras ut i Frejas egna trädgårdsland. Och i höst kommer hon att ha med sig knapriga ärtskidor i fruktlådan till skolan, tillsammans med egenodlade gula morötter förstås.

- Vill du också försöka göra en kruka, undrar Freja. Titta här så ska jag visa hur du gör.

En bättre juniorambassadör för odlarglädje är det verkligen svårt att hitta! Man undrar om det möjligen är lappmarkens ordförande in spe som spirar...

Välkomna till Lappmarkens trädgårdssällskaps monter på Rådgivningsgatan på mässan Nolia Trädgård 26-28 april. Freja träffar du på fredag och lördag.

För mera information, kontakta Lappmarkens trädgårdssällskaps Solitär (dvs ordförande) Ulrika Jonsson Rimmevik, telefon 070-284 61 10

Trädgårdsambassadören Mariana Mattsson är konstnärlig ledare för Lapplands Kulturbotaniska Trädgård i Lycksele, föredragshållare, kursledare, skribent och styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård. För mer info besök www.rosalapponica.nu eller www.kulturbotan.se.