JCI Uppsala

Business by ME - Inspirationsevent för unga entreprenörer

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 22:03 CEST

Anmäl dig till Business by ME i Uppsala den 14 oktober 2010 på www.businessbyme.se

Om mindre än tre veckor är det dags för eventet Business by ME! Där får du som ung entreprenör massor av inspiration, kontakter och de praktiska verktyg som behövs för att kunna ta din idé till succé. Vi kommer bjuda på spännande föreläsningar där unga entreprenörer berättar om deras väg till sitt eget företag. Vi kommer även att anordna workshops i mindre grupper där professionella seminarieledare vässar deltagarnas kunskaper inom områden som presentationsteknik, marknadsföring, personligt varumärke och hållbart företagande. Deltagarna får en unik möjlighet att möta likasinnade och knyta värdefulla kontakter inför sitt framtida företagande, berättar Anna Hellström som är en av medlemmarna i projektgruppen bakom Business by ME.

Entreprenörskap är onekligen något av ett modeord, de senaste åren har det poppat upp en rad olika temadagar, events och kurser med fokus på att starta eget. Projektledaren Lisa Wahlström berättar att man är väl medvetna om konkurrensen och att projektgruppen verkligen ansträngt sig för att skapa ett koncept som känns nytt och spännande.

En av eventets höjdpunkter är tävlingen Invest in ME, som är en egen version av SVT:s Draknästet. Där har vem som helst chansen att skicka in sin affärsidé på förhand till ide@businessbyme.se, med chans att vinna fantastiska priser! Tre utvalda deltagare kommer få chansen att kliva upp på scen den 20 oktober och presentera sin affärsidé inför en panel av professionella investerare och framstående profiler ur näringslivet. Till skillnad från i Draknästet kommer vår panel inte att ta några procent i ungdomarnas företag, vill John Engholm från projektgruppen bestämt poängtera.

Vinnaren kommer att erbjudas en summa pengar till att vidareutveckla sin idé. Alla tre finalister kommer dessutom att få ett fantastiskt värdepaket med exklusiva produkter och tjänster, som kommer att vara till stor nytta vid uppstarten av deras nya företag.

Många ungdomar idag går runt med mängder av kreativa affärsidéer. Undersökningar visar att intresset för att starta eget är väldigt starkt runt om i landet, ändå ser vi alltför få som faktiskt går hela vägen. Vi vill förändra det, säger projektledare Lisa Wahlström.

Business by ME är skapat av en projektgrupp inom Juniorhandelskammaren Uppsala (JCI) och är ett samarbete med bland annat Företagarna, Hantverksföreningen och Drivhuset i Uppsala. Tillsammans kommer vi att skapa en spännande, helfylld dag med workshops, inspiration och nätverkande. Kvällen avslutas med Business by NIGHT, där middag och underhållning väntar.

Business by ME är ett exklusivt event med begränsat antal platser. Missa inte detta! säger projektmedlemmen Emma Henningsson och uppmanar alla drivna ungdomar att gå in på hemsidan www.businessbyme.se och anmäla sig så snart som möjligt! Har du dessutom en affärsidé? – skicka då in den och var med i tävlingen att vinna grymma priser! Fram till fredagen den 1 oktober kan man skicka in sin affärsidé till ide@businessbyme.se. Anmälan till eventet sker via hemsidan och kostar endast 250 kronor, men det faktiska värdet på eventet är tusentals kronor.

Business by ME är en mötesplats som samlar morgondagens entreprenörer och förser dem med den inspiration de praktiska verktyg som behövs för att de ska kunna ta sin idé till succé.  Programmet består dels av inspirationsföreläsningar med redan framgångsrika unga företagare, men även av mer interaktiva workshops om allt från säljteknik till idéutveckling.

Läs mer på www.businessbyme.se