Business Software Alliance

Business Software Alliance lanserar SAM Advantage – marknadens första ISO-baserade SAM-utbildning

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 09:47 CEST

Business Software Alliance (BSA) lanserar nu SAM Advantage, marknadens första ISO-baserade utbildning för att hantera IT-resurser och programlicenser. Utbildningen bygger på den globala standarden ISO/IEC 19770-1 och gör att en organisation kan använda IT mer effektivt, kontrollera sina kostnader och minska sina IT-risker med hjälp av SAM (software asset management).

– SAM Advantage är efterlängtat av IT-branschen eftersom den samlar allt som behövs för att införa ett effektivt SAM-program i en organisation. Utbildningen har tagits fram tillsammans med en rad olika IT-experter och kan anpassas helt efter de behov man har, säger John Hugosson på BSA i Sverige.

Utbildningen är tillgänglig via nätet och efter slutförd utbildning blir deltagarna en ”Certified Software Management Professional” (CSMP). Det är marknadens första SAM-certifiering och stöds av programföretagen och BSA. Genom att gå onlineutbildningen får man en kvittens på sina kunskaper att införa ett ISO-baserat SAM-program, att arbeta med olika tekniska plattformar och att förstå både affärs- och teknikbehoven inom en rad olika branscher.

– Att framöver kunna anlita en certifierad SAM-expert är en trygghet för de företag och myndigheter som ska inför SAM i sin verksamhet, fortsätter John Hugosson.

Utbildningen kommer inledningsvis att vara tillgänglig på engelska och under 2011 planerar BSA att lansera den även på andra språk.

SAM Advantage är indelad i fyra etapper som gör att man kan välja att införa ett SAM-program helt efter sina egna behov. I den första etappen samlas all data in för att organisationen ska få kontroll över programlicenserna medan den andra fokuserar på snabba besparingar och en bättre kostnadskontroll. Den tredje etappen inriktas på att SAM-programmet ska göra den befintliga verksamheten mer effektiv och den fjärde hanterar mer komplexa typer av IT-resurser samt effektiviserings- och besparingsåtgärder.

För mer information om SAM Advantage, besök www.bsa.org/samadvantage.

Business Software Alliance (www.bsa.org) är världens främsta företrädare för programvaruindustrin och arbetar i 80 länder med att utveckla programvarumarknaden och skapa förutsättningar för innovation och tillväxt. Myndigheter och branschpartner vänder sig till BSA för att få ett genomtänkt förhållningssätt till politiska och rättsliga frågor, och erkänner att programvara spelar en avgörande roll för att nå ekonomiska och sociala framsteg. BSA:s medlemsföretag investerar miljarder dollar varje år i lokala ekonomier, arbetstillfällen och nya tekniska lösningar som hjälper människor över hela världen att bli mer produktiva, anslutna och säkra. Medlemmarna i BSA består bl.a. av Adobe, Altium, Apple, Asseco Poland S.A., Attachmate, Autodesk, Autoform, AVEVA, Bentley Systems, CNC, Corel, Dassault Systèmes SolidWorks Corporation, DBA Lab S.p.A., Mamut, Microsoft, NedGraphics, O&O Software, Progress Software, Scalable Software, Siemens, Symantec, Tekla och The MathWorks.