Transportföretagen

Bussarbetsgivarna svarar med lockout

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 15:11 CEST

Redan på tisdagen, innan det första strejkvarslet trätt i kraft, trappade Kommunal upp konflikten genom ett tredje strejkvarsel. Bussarbetsgivarna svarar nu med lockout. För att undvika en upptrappning av konflikten omfattar lockouten enbart de som tagits ut i strejk och de som blir sysslolösa i och med Kommunals varsel.

I måndags överlämnade medlarna i busskonflikten sitt bud till parterna. Bussarbetsgivarna accepterade budet medan Kommunal avvisade det. Innan Kommunals första varsel hunnit träda i kraft lämnades ett tredje strejkvarsel. Bussarbetsgivarna svarar nu med lockout. För att undvika ytterligare

- Vi är förvånade över att Kommunal väljer konflikt före förhandling. Sammanlagt har Kommunal trappat upp konflikten i tre steg och har ännu inte visat något intresse av en konstruktiv dialog, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna och TransportGruppen.

Den första delen av konflikten inleddes natten till onsdag och drabbar i första hand Umeå, Södertälje och Stockholm. Strejken utvidgas den 24 juni. Igår valde Kommunal att trappa upp konflikten ytterligare genom att varsla om utökade stridsåtgärder för fem bolag som helt tas ut i strejk den 29
juni. Samtidigt utvidgas strejken för Keolis, vidare tas Flygbussarna/Airport Coaches, i Göteborg och Malmö ut i strejk.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressekreterare,
TransportGruppen, 0730-447120, ebba.fredin@transportgruppen.se
eller Peter Jeppsson, vd, Bussarbetsgivarna och TransportGruppen, 0730-447101

TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 11 300 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.