Svenska Tågkompaniet AB

Bussen går när tåget står!

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 11:57 CET

-Nu ersätter vi tågen med buss på Västerdalsbanan från 1 mars och fram till 15 april, säger Tord Hult, Vd för Tåg i Bergslagen.
– Orsaken är att vi inte kan garantera den punktlighet och tillförlitlighet som resenärerna har rätt att kräva av oss. De nya ITINO-tågen är på utprovning av ett modifierat bromssytem för att klara vinterförhållanden och våra gamla reservfordon går inte att hålla igång för att bedriva en punktlig tågtrafik.
-Under sådana förhållanden tycker vi att det är bättre att låta bussar helt ta över trafiken på banan istället för att resenärerna skall behöva leva i ovisshet om trafiken och om det går tåg eller buss när de vill åka.
-Fordonstillverkaren jobbar givetvis på att få ordning på ITINO-tågen men det är inte realistiskt att tro att de skall vara ombyggda under denna vinter varför vi får ta detta steg och ersätta tåg som inte fungerar med busstrafik från 1 mars och fram till 15 april.
- För oss som operatör är det naturligtvis frustrerande att vi inte kan motsvara våra kunders förväntningar men vårt uppdrag är ju att se till att resenärerna kommer fram i tid och utan överraskningar. När de nya fordonen inte håller vad som lovats och de gamla motorvagnarna inte längre orkar gå i ordinarie trafik trots både vårt och verkstadens arbete, ja då är det här den bästa lösningen för en begränsad tid säger Mats Gustafsson, Operativ Chef hos Tågkompaniet AB.
För att våra resenärer inte ska känna sig ”blåsta på konfekten” när vi inte kan erbjuda tågresa sänker vi priserna på Västerdalsbanan med 50% under perioden 1 Mars till 15 April, en gest men också ett bevis på att vi betraktar den här lösningen som temporär och oönskad.
- Ersättningstrafiken som vi nu ordnar med buss kommer att gå i samma tidtabell som tåget och angör järnvägsstationerna på alla platser utom vid Mockfjärd, Malungs Folkhögskola och i Dala Floda. Där använder vi hållplatser vid riksvägen.
-Vi har planerat för att hålla tillräcklig stor kapacitet tillgänglig och har beredskap för att förstärka med ytterligare bussar om det behövs. Vi vet sedan tidigare att kommande veckor är populära för Sälenfjällens kunder och vi är beredda på att förstärka med flera bussar när det behövs.

Ytterligare information från:
Tord Hult, Tåg i Bergslagen tel 070-518 2593