Cash IT

Butterick’s väljer Cash IT Retail som certifierat kassasystem

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 09:41 CET

När Butterick’s skulle upphandla nya kassasystem till sina butiker föll valet på Cash IT. Orsaken är bra programvara och hög driftsäkerhet – men även möjligheten att äntligen få kassasystem och befintligt affärssystem att fungera ihop. Affären innebär att 16 certifierade kassaregister från Cash IT kommer att finnas på Butterick's butiker runt om i landet.

Cash IT, leverantör av godkända kassasystem sedan över tio år, har nu slutit avtal med Butterick’s, landets mest etablerade varumärke inom fest- och skämtartiklar. Butterick’s har flera butiker runt om i landet, vilket ställer höga krav på driftsäkerhet. Dessutom blir möjligheten att integrera kassaregister i nätverk med det bakomliggande affärssystemet, där bland annat artikelregister och logistik hanteras, av stor vikt. För att få ut så mycket som möjligt av den nya kassalag (SFS 2007:592) som trädde i kraft den 1 januari i år valde Butterick’s därför att upphandla helt nya kassasystem. Valet föll på Cash IT Retail.

– Vi tror att Cash IT:s system kommer att lösa våra administrativa utmaningar på ett bra sätt och vi känner stort förtroende för Cash IT Retails stabilitet och driftsäkerhet, säger Bengt Olander, vd på Butterick’s.

Butterick’s 16 kassaregister, som även fungerar offline, är sammankopplade till en central server där Cash IT:s servermjukvara Cash IT Core finns. Integrationen mellan Cash IT Core och affärsystemet har Butterick’s egen IT-avdelning byggt på rekordtid.

Robert Karlsson, Cash IT:s vd och grundare, är också nöjd med affären och förväntansfull inför samarbetet.

– Med det här avtalet med Butterick’s tar Cash IT ett viktigt steg, säger Robert Karlsson. Från att främst ha arbetat med mindre handlare visar vi nu att vi kan leverera till större kedjor. Flexibiliteten i systemet gör att Cash IT Retail lätt kan integreras i såväl små som stora rörelser.

Bild: Bengt Olander, vd, Butterick's

Om Cash IT
Sedan drygt 10 år utvecklar Cash IT det användarvänliga kassasystemet Cash IT Retail, som efterlever myndigheternas hårdaste krav på säkerhet och kontroll. Tack vare integrationen med ledande affärssystem erbjuds ett komplett butiksdatasystem där den manuella hanteringen minskar och informationen synkroniseras i alla led. Cash IT samarbetar med Sharp Electronics om systemet, där mjukvaran är utvecklad av Cash IT och Sharp levererar hårdvaran. För mer information, besök gärna www.cash-it.se.

Om Butterick’s
Butterick's är ett av Sveriges äldsta detaljhandelsföretag. Företaget har sedan starten för 107 år sedan stannat inom familjen Aagesen/Olander. Idag har Butterick's sex egna butiker samt fem så kallade ”shop in shops”. Under 2009 omsatte företaget 75 miljoner kronor.

Mediekontakter:
Petra Jarelin, Cash IT