Folkpartiet

Buttigliones besked - en delseger för demokratin!

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 19:17 CEST

- Dagens uttalande från Buttiglione är ett glädjebesked - en seger för demokratin och alla dem som kämpar för mänskliga rättigheter och människors lika värde.

Det sade europaparlamentariker Maria Carlshamre (fp), ledamot i utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter, med anledning av de uppgifter som framkom på torsdagen om att italienaren Rocco Buttiglione är beredd att ge upp sin kandidatur som EU-kommissionär.

- Buttiglione har visat prov på en människosyn som rimmar mycket illa med unionens grundläggande värden och respekten för mänskliga rättigheter. Jag välkomnar därför att Buttiglione verkar tagit intryck av den massiva kritik som riktats mot honom från Europaparlamentet, samt det faktum att det ansvariga utskottet underkänt Buttiglione som kommissionär. I slutändan hoppas jag naturligtvis att detta leder till att Buttiglione formellt avsäger sig posten som kommissionär för rättsliga frågor, säger Maria Carlshamre.

Besök gärna Maria Carlshamres hemsida:
www.folkpartiet.se/carlshamre

Maria Carlshamre