BuyFair

BuyFair lanserar två ekologiska och Fairtrade märkta viner från La Fortuna

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 16:22 CET

PRESSMEDDELANDE

Två nya prisbelönta ekologiska och Fairtrade märkta viner till Systembolagets sortiment

Nu kommer BuyFair med två ekologiska och Fairtrade märkta viner till Systembolagets sortiment. La Fortuna Malbec och Sauvignon Blanc.  Två prisbelönta viner från den chilenska producenten La Fortuna.

BuyFair som endast jobbar med ekologiska och rättvisemärkta produkter lanserar nu två vinnyheter i sitt sortiment från den chilenska vinproducenten La Fortuna. La Fortuna står för högklassiga, ekologiska kvalitetsviner och har vunnit flera utmärkelser för sina viner.

La Fortuna Malbec är ett smakrikt vin med välbalanserad syra och fruktighet, fyllig och intensiv med lång eftersmak. Med sin djupröda färg och aromer av plommon, läder och choklad passar den utmärkt till pasta, lax, kyckling eller kött.

La Fortuna Sauvignon Blanc är elegant vin med god syra och lång angenäm eftersmak. Färgen är klar och svagt halmfärgad med inslag av grönt. Intensiva aromer av citrus och tropisk frukt i kombination med den friska syrligheten ger den perfekta partnern till alla fisk och skaldjursrätter, men också till sallader, kyckling eller att avnjutas bara som den är.

Vinerna är beställningsvara i Systembolagets sortiment och kostar 89 kr, artikelnummer 72936 och 72929.

Ekologisk

Alla viner från La Fortuna är odlade med hänsyn till miljön. Ingen kemisk gödning eller bekämpnings­medel mot ogräs, svampsjukdomar eller insekter används. Kväve från luften binds till marken med hjälp av andra växter. Ogräs bekämpas mekaniskt och svampsjukdomar med naturligt svavel. Vinodlingarna är certifierade och kontrollerade av IMO i Schweiz.

Fairtrade/rättvisemärkt

Vin är en viktig dryck i många kulturer och en av de mest arbetsintensiva grödorna. I utvecklingsländer lider arbetarna på större odlingar ofta av otrygg anställning, låga löner och brist på hälsovård. Genom att välja ett vin som är Rättvisemärkt bidrar du till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för dem och deras familjer.

För mer information och pressbilder kontakta

Annika Stenbom , Mobil 070 376 97 05, annika@buyfair.se

BuyFair bildades 2009 med visionen att öka medvetenheten kring konsumtion och förbättra människors levnadsvillkor i U-länder genom handel i stället för bistånd.  Vi vill särskilt främja kvinnor som ofta har låg status eller människor som har det extra svårt, t ex handikappade. Många av de producentorganisationer vi handlar från är just sådana organisationer från början.