Future Position X, FPX

Bygg Gävle i 3D, allmänheten bjuds in till ny tävling

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 21:03 CET

Future Position X,  FPX, den ideella intresseföreningen inom sektorn Geografisk Information och Gävle kommun bjuder in alla intresserade till en tävling i att skapa 3D-modeller av byggnader i Gävle. Tävlingen är en del av Googles världsomspännande tävling, Model Your Town Competition.

-Ja, vi vänder oss till elever, studenter och den intresserade allmänheten, säger Jan Bjerkman på FPX. Vi tar tillfället och hänger på Googles stora tävling.

Tävlingen i Gävle går ut på att med lättanvända datorprogram skapa 3-dimensionella modeller av byggnader i Gävle. Egentligen får vem som helst delta i tävlingen, men tävlingsobjektet måste vara en byggnad i Gävle. Den som laddar upp sitt bidrag blir både med i Googles världstävling och den lokala upplagan i Gävle, som startar nu och pågår fram till den första mars.

-Det går bra att beställa objekt att arbeta med från kommunens Bygg & Miljö-förvaltning, berättar Fredrik Ekberg, GIS-ingenjör. De som har tillgång till några fotografier på byggnader i  Gävle, så går det bra att använda dem. Sedan använder man något av de gratis  modelleringsprogram som finns att tillgå på http://fpx.se/bygg-gavle-i-3d . Där finns också instruktioner, tävlingsregler och en hel del inspiration.

Jan Bjerkman från FPX pekar på vitsen med tävlingen i Gävle.

-Vi är ju en ideell förening som bla. har till uppgift att bredda intresset för Geografisk Informationsteknik, och det här är ett utmärkt tillfälle att nå en bred allmänhet. Och tänk, att om något år med allmänheten som leverantör kunna bygga upp ett Gävle i 3D, det vore ju helt fantastiskt.

Datorbyggda 3-dimensionella stadsmiljöer har inte bara en hög imponerandefaktor, man har nytta av dem också, betonar Fredrik Ekberg.

- Bland annat inom turistnäringen. Innan du för första gången besöker Gävle så kan du ta en virtuell 3D-vandring genom staden. Inom samhällsplaneringen kommer kommunen att ha nytta. Tex genom att lägga in planerade byggnader i befintlig miljö och se om det fungerar i detaljplanen eller ej.

Den lokala juryn består av representanter från de organisationer som stödjer tävlingen. Vilka är FPX, Gävle kommun, Högskolan i Gävle, Folkuniversitetet, ESRI-S-Group, SamGIS Gävleborg och Sweco Infrastructure. Pristagarna presenteras den 15 maj på www.fpx.se

För frågor, välkommen att kontakta Fredrik Ekberg, 026-17 83 70, Jan Bjerkman, 070-679 27 00