NETCOMMUNITY

Bygg huset med endast en skruvdragare

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2014 13:48 CEST

Fyra dagar och en skruvdragare är allt du behöver för att bygga ett Pop-Up House. Ihopsatt av isolerande block och träskivor.

Konceptet bakom Pop-Up House är enkelt nog ”att bygg upp en hel byggnad (golv, väggar, tak) genom att montera ihop isoleringsblock separerade av träskivor.”

Fleur Chrétien från Multipod Studios, som är företaget bakom konceptet, förklarar varför just detta koncept var något de siktade mot när han säger att ”genom att se de nya sättet att bygga hus på, med en yttre isolering, kom idén om att bygga ett hus med bara isoleringsblock och en träkonstruktion. Syftet var att minska energiförbrukningen eftersom uppvärmning av byggnader står för nästan 28% av den globala energiförbrukningen och är även en av de viktigaste hushållskostnaderna.”

Pop-Up House

Idéen kom och projektet startade för ungefär 2 år sedan. Idag har redan 2 byggnader byggts enligt detta koncept. Det ena är ett bostads hus (150m2) och den andra är firmans egna kontor (70m2). Båda är placerade i södra Frankrike.

Funktioner i konceptet:

• Snabb installation: Användning av lättviktsmaterial där inga speciella verktyg behövs för montering.
  • Låg omkostnad: Uppnås genom användning av billiga material och en mycket kort monteringstid.
  • Återvinningsbar: Material som är återvinningsbara används plus att konstruktionen är enkelt att ta isär.
  • Bra Isolering: Som ger en förlust av endast 0,11 W/m²K (Passivhaus kompatibelt). Då konstruktionen till stor del består av isolering skapar detta ingen köldbrygga vid vägg och tak korsningar. Något som gör att nästan ingen extra värme ska behövas.