BRIO AB

Byggare Bob säljer bäst

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2003 11:15 CET

Förra årets bästsäljare bland leksaker toppar försäljningslistorna även i år. Det är de snälla figurerna i TV-programmen om Byggare Bob som är vinnare i julhandeln.

- De riktigt små barnen tilltalas av Bob, som är snäll men disträ. När TV-programmet är slut leker barnet vidare och skapar sin egen berättelse och handling, säger Claes Ragnarsson, sortimentsansvarig hos BRIO.

Trots att hundratals nya leksaker lanserats under året är det alltså klassikerna som toppar försäljningen. Byggare Bob och hans vänner var en av de stora succéerna redan förra året och toppar alltså även i år. För listan över sällskapsspel är det likadant. En rundringning bland leksakshandlarna visar att det är det klassiska spelet Alfapet som hamnar i flest tomtesäckar.

- Det märks tydligt bland våra återförsäljare att det är spel som kan spelas av flera generationer som efterfrågas till julhelgen, säger Claes Ragnarsson.