Byggbasen Sverige AB

Byggbasen bygger nästa generation leverantörsportal för byggbranschen

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2019 16:17 CEST

”Komplexiteten inom digitalisering i byggbranschen ska bort när det gäller leverantörsportaler och den digitala relationen mellan beställare och leverantör." Säger Hans Wigart, VD för Byggbasen.com.

"Byggbranschen generellt ligger inte i framkant inom digitalisering överhuvudtaget. Men det går fort nu, en ny generation kommer in som förväntar sig att allt ska skötas online och många av de större byggbolagen trycker på för digitalisering”, säger Hans Wigart som även är medlem i Beast, Byggbranschen Elektroniska Affärsstandard.

Han tillträdde som VD på Byggbasen, för drygt ett år sedan när Byggbasen bytte ägare. ”Det finns en otroligt fin databas i grunden och allt fungerar väldigt bra, men det börjar bli daterat och vi insåg att en uppdatering krävdes redan innan vi förvärvade bolaget. Vi startade ett nytt IT-team omgående för att utvärdera det nya systemet.

Det handlar om att driva utvecklingen ur tre perspektiv
- Först och främst kundperspektivet, hur och varför använder våra kunder systemet och vad förväntar de sig. Det handlar om appar och användarupplevelsen, det ska gå fort och man ska få resultat.

- Sedan har vi de operativa processerna där vi ska se till att systemet fungerar 24/365 och att grunddatan uppdateras kontinuerligt.

- Till sist handlar det om att digitalisera affärsmodellen, det ska vara lätt att komma igång och det ska fungera för både små och stora företag även om man jobbar mobilt.

En ny leverantörsportal ligger först i pipelinen, där leverantörer och beställare kan gå in och sköta sina konton – som en dashboard. Där kan leverantörer sköta sin företagsdata, inställningar och ta del av förfrågningar och upphandlingar. Inköpare och beställare kan sköta sin leverantörsdatabas (preferred suppliers) och skapa och skicka ut förfrågningar.

Även om projektet har satts igång är det en bit kvar innan det beräknas vara klart – först någon gång under 2020 är nya leverantörsportalen.se på plats men redan i slutet på 2020 kommer även Byggbasen.com vara nylanserat. Just nu gör vi allt i egen regi men använder ett antal konsulter som har specifik kunskap.

Kontakt: Hans Wigart, hans.wigart@byggbasen.com, 08-753 48 05.

Byggbasen är idag marknadens mest omfattande portal för byggsektorn med ca 17 000 leverantörer av varor och tjänster inom anläggning, bygg och installation.