Skogsindustrierna

Byggbeskrivningsfamiljen utökas med två

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 09:44 CET

Skogsindustrierna lanserar två nya byggbeskrivningar för vårsäsongen 2007; Måla inomhus och Utvändiga träpaneler.

”Måla inomhus har vi tagit fram för att visa hur man behandlar trä inomhus med olika färgtyper,” säger Johan Fröbel, ansvarig för byggbeskrivningarna vid Skogsindustrierna. ”Och byggbeskrivningen Utvändiga träpaneler visar detaljerat hur man monterar träpaneler och gör fasader i enlighet med fastställda krav och normer.”

I och med de nya byggbeskrivningarna kan bygg- och trävaruhandlare anslutna till Skogsindustriernas bygg-i-trä-projekt erbjuda 40 olika byggbeskrivningar till gör-det-självarna. På hemsidan www.byggbeskrivningar.se finns en lista över bygg- och trävaruhandlarna och där finns även digitala versioner av byggbeskrivningarna att ladda hem.

Under året kommer ytterligare tre byggbeskrivningar att tas fram; limträ, skateboardramp och jakttorn.

Byggbeskrivningarna är indelade i fyra serier:
1. Allmänt – om bygglov och bygganmälan, om material, tillbehör etc. (hit hör Måla inomhus)
2. Utvändigt – om utomhussnickerier, om att bygga altan, friggebod etc. (hit hör Utvändiga träpaneler)
3. Invändigt – om inomhussnickerier, om att bygga bastu, lägga trägolv
4. Renovering – om att bygga innervägg, byta fönster etc.

För ytterligare information, gå in på www.byggbeskrivningar.se eller kontakta:
Johan Fröbel, ansvarig för byggbeskrivningarna, tfn 08-762 79 68,
johan.frobel@skogsindustrierna.org
Johanna Blom, informationsansvarig – trä, tfn 08-762 72 77,
johanna.blom@skogsindustrierna.org

Skogsindustrierna är massa- och pappers- samt den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 60-tal massa- och pappersbruk och 160 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Skogsnäringen sysselsätter närmare 100 000 personer och exporterar årligen för 110 miljarder kronor.