Åre 2007 AB

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 08:33 CEST

486 dagar kvar…

Meddelande fritt för publicering

Det blev en annorlunda bandklippning när den nya VM-tunneln i Åre invigdes under tisdag. Jämtlands läns landshövding Maggie Mikaelsson fick använda sig av ett par slalomskidor för att kapa det röda bandet under överinseende av slalomstjärnan André Myhrer samt VM-bolagets vd Lars Lindqvist.

Tunneln har byggts i rekordfart, eller som vd Lars Lindqvist uttryckte det.

- Det här har gått i kontrollerad störtloppsfart och det finns i dag många hjältar som ska ha ett stort tack för det jobb som lagts ner för att förverkliga det här projektet, sa Lindqvist.

Landshövding Maggie Mikaelsson betonade vikten av framtidstro och gränsöverskridande samarbete och att okonventionella lösningar ibland är nyckeln till utveckling.

Alpina landslagets André Myhrer fick representera den sportsliga delen av tunnelinvigningen och han var mycket positiv till det han fick se.

- Jag har bara hört talas om bygget, inte själv tidigare sett det med egna ögon, men med lite snö på det här kommer det att bli jättebra, sa Andre Myhrer.

Redan om fem månader är Myhrer och den övriga alpina världseliten tillbaka och nyttjar bron i samband med de alpina världscupfinalerna och om 485 dagar är det dags för alpina VM 2007 i Åre.

- Där vill vi inte bara se André på startlinjen, där vill vi att han även tar klivet upp på pallen, sa VM-bolagets Lars Lindqvist.

Den 130 meter långa tunneln som nu ersätter den tidigare 30 meter smala bron, ligger till grund för bland annat det nya målområdet, som enligt expertis kommer att vara av absolut toppklass.

- Spontana kommentarer som vi får av de som besöker oss är att det här blir världens bästa målområde, och det är ett gott betyg, säger Nalle Hansson, VM-bolaget och Skistar, som varit en av de starkt drivande krafterna bakom tunnelbygget.

Färdigställandet av tävlingsarenan är nästa stora milstolpe för VM-organisationen och det är givetvis ett arbete som pågår för fullt.

- Vi räknar med att invigning blir någon gång under december, avslutar VM-bolagets vd Lars Lindqvist.

Bilder finns under pressrum på www.are2007.com

Lasse Lindqvist, VD Åre 2007 AB
Titti Rodling, Informationsansvarig Åre 2007 AB

Fakta VM-tunneln

» 135 meter lång

» 11,5 meter bred

» 4,7 meter hög

» 20 000 kubikmeter jord har flyttats

» 5 000 kubik betong har gjutits

» 900 ton armeringsjärn

» 40 000 mantimmar

» 3000 meter borrad rörspont med 220 stag (15-20 meter långa) till tunnelns bakvägg

Titti Rodling, Info/PR Director

FIS Alpine World Ski Championships
Åre 2007 AB
Box 2007, SE-830 13 Åre
Tel +46 (0)647 61 2007
Mobile +46 (0)70 339 2007
titti.rodling@are2007.com
www.are2007.com

Åre 2007 AB is the company organizing the FIS Alpine World Ski Championships in Åre in 2007. The budgeted turnover will amount to about SEK 420 million including investments in the racing arena of some SEK 190 million. The company vision is to perform the most groundbreaking FIS Alpine World Ski Championships ever and the assignment to crown ten world champions.