Västerås Science Park AB

Byggföretag med fokus på expansion

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 14:13 CET

I höstas gick Fredrik Karlsson nyföretagarprogrammet Kick Start och nu har det kickat igång rejält för hans företag Byggingenjörsbyrån. De riktar sig i huvudsak mot privatpersoner som vill bygga nytt hus eller göra en tillbyggnad av sin befintliga bostad, men de har även en del projekteringsjobb inom vvs och inneklimat. Fredrik är utbildad byggnadsingenjör vid Mälardalens högskola och bestämde sig tidigt för att rita hus och valde därför inriktning mot arkitektur.
Idag är de tre byggnadsingenjörer på byrån men de räknar med att de kommer att bli fler inom en snar framtid. Än så länge har de kontor i Västerås men målet är att expandera i hela länet. Under första kvartalet kommer de att göra en rad marknadsaktiviteter på olika orter i Västmanland för att attrahera nya kunder. Och det första lokalkontoret öppnas under februari i Fagersta. Byggingenjörsbyrån har som mål att samarbeta med lokala underentreprenörer på varje ort vilket ger en lokal förankring och dessutom bidrar till sysselsättningen på mindre orter.

Det unika med Byggingenjörsbyrån är att de arbetar flexibelt och tar hand om hela processen från idé till att kunden får nyckeln i handen, men det är också fullt möjligt att bara köpa vissa delar av byggprojekteringen, exempelvis ritningar, bygglovshantering och upphandling av entreprenadtjänster. Däremot tar de inte på sig rollen som utförare av byggnationen.
-Att hålla ihop ett byggprojekt är komplext och innebär en stor investering för den enskilde, många gör sitt livs största affär i samband med att de bygger ett nytt hus och då är det viktigt att allt blir rätt. Tyvärr finns det många fällor att trilla i för den oerfarne, berättar Fredrik Karlsson.

Fredrik och hans kollegor ritar oftast platsbyggda hus. Det innebär att varje hus blir unikt utifrån platsen det ska byggas på och köparens specifika önskemål på form och funktion. Att bygga ett platsbyggt hus blir oftast inte dyrare än ett prefabricerat kataloghus, däremot tar det längre tid att bygga. Men Fredriks erfarenhet är att kunderna ändå har acceptans för detta eftersom de har större möjlighet att påverka slutresultatet.

-Det är många moment att bygga sitt eget hus från grunden, därför väljer många färdiga kataloghus från etablerade hustillverkare istället för ett platsbyggt hus. Fördelarna med ett platsbyggt hus är att du själv kan påverka allt från planlösning till färgen på stuprännorna. Vi vill förstås att fler ska våga ta steget och förverkliga sitt drömboende med ett unikt platsbyggt hus, säger Fredrik Karlsson.

Västerås Science Park är en av Sveriges största teknikparker med drygt 200 etablerade företag. Vårt mål är att stärka regionens näringsliv genom att skapa fler arbetstillfällen och fler nya företag i Västmanland. Besök vår verksamhet på http://www.vasterassciencepark.se