Berte Museum - Livet på landet

Byggnadsvårds- och hantverksdag 5 juni

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 07:39 CEST

Svenska byggnadsvårdsföreningen och Halländska Hus & Gårdar arrangerar i samarbete med Berte Museum – Livet på landet en Byggnadsvårds- och hantverksdag söndagen den 5 juni kl 11-17. Arrangemanget äger rum på museiområdet och i järnvägsmagasinet som i sig självt är ett exempel på byggnadsvård. Det flyttades från stationsområdet i Slöinge till museet 2002 och renoverades på sin nya plats.

Byggnadsvårdshantverkare finns på plats och visar och berättar om sitt arbete. Försäljning av byggnadsvårdsmaterial, litteratur, loppisprylar och hantverksprodukter att smycka hemmet med. Under dagen blir det möjlighet att ta del av praktiskt hantverk i form av smide, rödfärgskokning, stockhuggning, fönsterhantverk och timring.

Bland de deltagande utställarna kan nämnas Sten Nilsson med sönerna Joar och Samuel som hjälpte Frank i "Hundra procent bonde" att bygga hans nya hus. Nackagårds byggnadsvårdsbutik, Turec, Kronmakaren i Morup, Smedjan i Morup, Bygghantverksprogrammet vid Göteborgs Universitet, Kulturmiljö Halland, Svenska Byggnadsvårdsföreningen och Halländska Hus & Gårdar är några av övriga utställare.

Dagen efter arrangeras "Ta i Trä-stora byggnadsvårdsdagen" på Äskhults by i Kungsbacka. Så det blir en helg i byggnadsvårdens tecken i Halland.

Mer info: https://www.facebook.com/events/1672436856352445/

Varmt välkomna.

Bengt Svensson. Berte Museum – Livet på landet 0346-405 13, 0760-87 99 59

Anders Tilly; Halländska Hus & Gårdar 0706-96 69 48

Sten Nilsson, Svenska Byggnadsvårdföreningen, 0703-34 55 34

Berte Museum - Livet på landet är ett nostalgimuseum med det mesta från landsbygden. Anders Stenström började av en tillfällighet att samla på jordbruksmaskiner 1992. Idag är ett helt ridhus i två våningar fullt med gamla grejer.