Funäsdalsberget

Byggnationen i full gång – invigning årskiftet 2010/2011

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 14:18 CEST

34 lägenheter med 350 bäddar i direkt anslutning till storsatsande Funäsdalsberget

–         Nu är byggnationen i full gång och vid årsskiftet står 34 nya lägenheter med totalt cirka 350 bäddar klara i direkt anslutning till storsatsande Funäsdalsberget och dalstation Röstberget. Totalt investeras, i första fasen, cirka 75 miljoner kronor i ett nytt liftnära boende.

Storsatsande Funäsdalsberget har haft en enorm utveckling de senaste åren och blivit mycket uppskattad av både semesterfirare och tävlingsåkare.

– Funäsdalsberget är ett av Sveriges mest attraktiva alpina områden och vi har haft en fantastisk utveckling. Nu fortsätter vi och skapar kvalitativt ski in- ski out-boende i direkt anslutning till liftsystemet. Ambitionen är att skapa 3 000 nya bäddar runt Funäsdalsberget de närmaste åren, säger Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB.

De storsatsar på Funäsdalsberget, från vänster: Martin Essunger, Kjell Ericsson, Ulf Bodin och Martin Larsson.

Bakom investeringen och de 34 nya lägenheterna står en grupp med lång erfarenhet av upplevelse-

industrin; Jonas Stenberg med kollegor från Ystad Saltsjöbad, Martin Essunger, XPE Group

som också driver Säfsen Resort tillsammans med Kjell Ericsson, Martin Larsson, vd för Skeppsviken

Fastighet AB och Ulf Bodin, vd för Plantera AB.

– Jag har en relation till området sedan barnsben och har kontinuerligt besökt Funäsdalen. Funäsdalen i

allmänhet och Funäsdalsberget i synnerhet har haft en mycket stark utveckling och har en stor potential.

Vi ser det förstås som en bra investering i ett område som kommer att utvecklas ytterligare de närmaste

åren, säger Kjell Ericsson, som bland annat har ägande i hotell- och konferensanläggningarna

Steningevik och Nova Park vid Arlanda, tillsammans med Thomas Ebegård, och Säfsen Resort i Dalarna.

Att Funäsdalsberget nu lyckas attrahera starka partners till sin fastighetsutveckling är ett kvitto på både att investeringsviljan ökat och att Funäsdalsberget är ett bra framtidsprojekt.

– Vi för dessutom diskussioner med andra investerare som är intresserade av att bidra till både ökat boendeutbud och att investera i kommersiella fastigheter. Klartecknet för detaljplanen var lite av startskottet och nu ska vi fortsätta skapa Sveriges attraktivaste alpina anläggning både för skidentusiaster och för investerare, säger Kevin Kirk.

Vissa av de nybyggda lägenheterna kommer att säljas som bostadsrätter.

För ytterligare information kontakta:

Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61

Kjell Ericsson, vd Steningevik och Nova Park, 0705-20 97 33

Bilder för fri publicering: www.funasdalsberget.se

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen, bildades under våren 2006 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2008 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2012.